Jump to content
Annons

Vilken är bästa ordning på pedalerna i signalkedjan?


Greenlight

Recommended Posts

Annons

Delay:et hade jag med största sannolikhet satt först för att få klarhet i delaysvansarna från start.

Helst av allt hade jag gärna velat haft två (!) delayer för att uppnå maximal effekt och valmöjlighet.

Vidare hade jag satt reverbet sist; på så sätt hade jag uppnått att samtliga effekter blivit påverkade.

Resterande? Season to taste😉

Jag hade dessutom låtit projektet fått diktera villkoren för ordningen.

Exprimentera, lyssna, flytta runt pedalerna och lyssna igen på vad som passar just dina projekt/sound.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Glömde ett par ord…
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan sa CHAE:

Delay:et hade jag med största sannolikhet satt först för att få klarhet i delaysvansarna från start.

Helst av allt hade jag gärna velat haft två (!) delayer för att uppnå maximal effekt och valmöjlighet.

Vidare hade jag satt reverbet sist; på så sätt hade jag uppnått att samtliga effekter blivit påverkade.

Resterande? Season to taste😉

Jag hade dessutom låtit projektet fått diktera villkoren för ordningen.

Exprimentera, lyssna, flytta runt pedalerna och lyssna igen på vad som passar just dina projekt/sound.

Vänligen,

CHAE

Bra svar - tack 🙂

Men vilken tur att jag har två delayer 🥳. Tänker du att man har en först och en sist? Före eller efter reverbet?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Varsågod!🙂

Spontant tänkte jag att ha delayerna efter varandra så du kan ha (exempelvis) punkterade åttondelar på ett och (exempelvis) långa fjärdedelar och trampa in eller ut efter smak.

I en utav mina låtar (shameless plug inbound) ”Kan inte, vill inte” gjorde jag  precis så i slutet av låten för att uppnå någon typ av shoegazer/Radiohead-mayhem.

Givetvis kan du exprimentera med delayerna på det sättet du beskrev och kanske hitta rätt sorts sound för dina projekt.

Jag, och många fler, anser att det egentligen inte finns några fasta regler om det här med pedalordning. Bra va?

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan sa CHAE:

Varsågod!🙂

Spontant tänkte jag att ha delayerna efter varandra så du kan ha (exempelvis) punkterade åttondelar på ett och (exempelvis) långa fjärdedelar och trampa in eller ut efter smak.

I en utav mina låtar (shameless plug inbound) ”Kan inte, vill inte” gjorde jag  precis så i slutet av låten för att uppnå någon typ av shoegazer/Radiohead-mayhem.

Givetvis kan du exprimentera med delayerna på det sättet du beskrev och kanske hitta rätt sorts sound för dina projekt.

Jag, och många fler, anser att det egentligen inte finns några fasta regler om det här med pedalordning. Bra va?

Vänligen,

CHAE

Snygg låt. Sätter sig snabbt.

Ok- två rad. Det blir bra. Ska testa.

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle börja med flanger först, får att få koll på frekvenserna då den effekten påverkar EQ mest. Tycker att det blir lättast att ratta rätt grundljud då. Sedan chorus för att även det ofta påverkar just EQ. Efter det delay för att få ordning på de störiga svansarna som ofta kan bli störiga om man har reverbet med en lång efterklang på innan deley. Så reverbet för att blöta till hela ljudkedjan lagom mycket. Känns som att man får mest kontroll över ljudkedjan så.

Men det finns ju inget facit på hur man bör göra här. Men som regel så utgår jag från att själva grundljudet ska vara det som prioriteras över effektkedjan, för att få ett bra ljud. Men vill man ha mest effekt så bör nog flager och/eller  chorus hamna längst bak i kedjan istället. 

Lägger man t ex reverbet först så kommer man ju få en blöt ton som kommer påverkas av alla andra effekter efteråt. Vilket leder till att även efterklangen i reverbet kommer repeteras i delayet och moduleras i chourus och flanger. Det ger oftast mera effekt i ljudet, men samtidigt så blir det svårare att ha koll på ljust grundljudet genom alla effekter. Men ibland är kanske det är just vad man är ute efter. 

Sedan så beror det ju lite på hur mycket "EQ" du kan ratta in på effekterna med. Kan du t ex ratta in hur brett register din flanger/chorus ska modulera eller vilka frekvenser som ska klinga ut i reverbet så har du ju större möjligheter att välja vilken effekt som ska färjas av en annan effekt. 




 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...