Jump to content
Annons

Hur tokigt låter det här?


Recommended Posts

Jag har påbörjat en ny låt och försöker tänka på dynamik. Då det var den tydligaste feedbacken på Pappas hjärta.
Men jag har problem med att jag tycker att min bristande förmåga kommer fram för tydligt om jag tunnar ut ljudet för mycket.

Det har lett till att jag micklat mer med ljudet. Flera olika kompressorer. Automation lite här och där. Ett första "seriöst" försök att fixa trummor. Vilket jag vet precis ingenting om.

Texten är inte färdig. Jag saknar andra versen, och så tänker jag att jag kan säga några meningar i monoton röst under upptakten till första versen och kanske brista ut i någon fom av harmoni i slutet på bryggan där. 

Jag har ingen aning om hur jag borde sjunga andra versen. Klämma i eller viska, det är frågan 🙂

Jag har jobbat med den några dagar och är nu helt dövblind kring hur det faktiskt låter.
Såå.... feedback?

(Jag vet att jag måste sjunga om ett par passager där jag tappar bort rytmen )

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack! Som sagt jag vet väldigt lite om både musik och produktion. Jag ska testa att skala bort det mesta. 
Tack för dina ord om min sång. Men jag är så instabil att helt utan justering låter det hiskeligt illa.

Trummorna... Som sagt jag vet inget om trummor.  jag ska försöka förenkla men jag är rädd för att göra det tråkigt... 😛  
I vilket fall tack för att du tog dig tid

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit klart text och avlägsnat nästan all kompression (finns kvar på gitarrerna).
Jag tog också bort all pitch correction och har EQ bara på mastern.

Jag vill gärna ha kvar känslan av att röstharmonier är en stor del av utrycket men "skitstökigt" låter suboptimalt 🙂
Några tips på hur man kan ha "frikör"-känslan kvar men få bort stöket? 
Jag gjorde trummorna enklare men behöll en "stegrande" känsla och "hamrar" på pukorna under klimaxrefrängen.

Jag tog också bort de lägsta rösterna och la ett bastrack istället. 
Jag justerade också mixen mot mitten och skruvade ner reverb ordentligt.

Själv tycker jag att låter lite tunt nu (och man hör mer av mina musikaliska brister). Tips?

 

@punkrockdude Jag kan väldigt lite om musik och undrar om du har några tips om hur man hintar om taktförändringar. Jag räknar låten annorlunda. 6+2 i "fyrtaktsdelen", 6 i prechoruset. 



 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Tajmingen i sången är det största problemet, någon stämma tycks alltid ha lite bråttom. Om den biten sitter bättre tror jag takten kommer kännas mer naturlig.

Saknade även bas i några partier.

Pratpartiet kändes lite sådär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har något jätte konstigt fasfel i denna mix, låter det det som. Då blir det många ljudvågor som släcker ut varandra och ljudet blir fladdrigt och tunt. Kolla om du har någon phase shift aktiverad i mukvaran eller på hårdvaran. Så av eller på phase shift och se om du kan få det att lira bättre då. 

Alternativt så har du råkat koppla utgårana till din lyssning så att du har bägge högtalarna/ hörlurarna på antingen vänster eller höger kanal ut.  Om du mixar i äldre högtalare så kan det hända att du måste vända på en högtalarkabel om det är där felet uppstår. Alternativt att det är i mjukvaran du strulat till det på samma sätt. 

Testa att spela upp låten i mono så kan du kanske få en tydligare bild av vad som hänt med vilka frekvenser om det nu är ett fasfel. 

Har du spelat in med två mickar så har de nog hamnat fel och orsakar problemet. 

Fasfel uppstår när ljudvågorna träffar mikrofon eller skickas ut i högtalare så att samma frekvens har en topp i ena micken/högtalaren samtidigt som samma källa har sin frekvens som dal i den andra micken/högtalaren. Det gör att ljudet inte kan spridas i samma rum då dessa frekvenstoppar och dalar krockar och resultatet blir en "plattare våg" i just de frekvenser som krockar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag gillar ej jojk men... Du behöver skaffa lite erfarenhet om ljudbilder förstås och det förefaller lite rörigt med unison sång i vardera öra (i hörlurarna). Det vore kul att höra dig fortsätta här på sajten.

En sån här låt vill jag höra med ett torrt sound utan effekter....

Link to comment
Dela på andra sajter

Lol.. Jag kunde inte låta bli att pilla lite fast jag inte kan sjunga just nu. Jag har städat ännu mer i ljudet. Jojken är borta. Mycket mindre grötig sång (Dock, som sagt förkyld 😉 ) Jag har också flyttat runt lite på virveln. Trial and error. 
Jag har inte gjort något åt pratet men har för avsikt att ändra det med.. vet dock inte hur jag ska tänka. Skulle det vara bättre att skrämma fram en melodi och skriva en sångtext. Eller är det bättre om jag justerar texten till talet och försöker fixa det så det låter bra? Jag gillar kontrasten mellan tal och sång, men övergångarna är svåra att göra och jag vet ännu mindre om att producera tal och det säger ju en del. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Komiskt - det är mina öron, dom har ingen bildning 😉 jag har en inre bild av hur det låter och när öronen inte håller med vinner den interna uppfattningen. justerade gitarrerna det sista jag gjorde och lyfte dom för jag tyckte dom var för låga. konstareade att "nu låter dom mer, perfekt" exporterade..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det torra och jordnära soundet och låten är bra. Jag tycker soundet passar just till låttypen. Allt låter simplare än i den första mixen och det är bara positivt. Lite tydligare sång önskas och trummorna ligger lite väl långt in i bakgrunden. Ljudkvalitén är inte så bra. Jag sätter ett betyg där ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...