Jump to content
Annons

att lära sig inte övertänka å göra 12 album på ett år


inafool

Recommended Posts

Hej alla!

 

Tänkte bara dela med mig av vad jag gjorde under förra året och hur det är bland de bästa jag gjort musikwise.

Jag har alltid gjort massa med musik. Men jag har också varit bedrövlig på att göra klart saker. Och när en skiva tog 7 år och jag gjort om låtarna 30 gånger, och la 800 sångtagningar utan att bli nöjd. Då kände jag att de va helt absurt och nästan inte värt att hålla på. Alla kärlek till musiken var liksom borta. Samtidigt som jag försökte lära mig mixa själv och hamnade i typ samma fälla där.

Så, jag bestämde mig i jan 2021 för att jag skulle göra ett album i månaden, med minst 8 låtar. Oavsett om jag bara hade en dag över (småbarnspappa och heltidsjobb) så skulle jag göra å släppa, även om de så bara blev inspelat på mobilen med gitarr å sång.

Så jag gjorde det. Jag gjorde, spelade in, mixade och släppte ett album i månaden i ett år. Ett för varje månad.

Och det är det bästa jag gjort. Jag lärde mig sluta övertänka. Och när jag gick tillbaka och inte behövde speedgöra, så hade jag verkligen med mig allt de bra. Att lita på mig själv, acceptera det jag kanske inte är så bra på, men också va stolt över de jag är bra på. 

Tips till er som varit i samma sits som mig. De behöver nog inte vara ett år heller, räcker nog med ett par månader. Men damn va jag lärde mig.

Här finns länk till juniskivan om ni vill höra hur de blev. Alla albums finns också på både bandcamp och spotify.

https://tonynaima.bandcamp.com/album/a-big-year-june

 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inspirerande! Bra låter det också.

Men detta arbetssätt är kanske inte något som funkar för alla. Krävs en rejäl skopa drivkraft för att ro något dylikt i hamn. Och talang, vilket du har gott om. 

Men visst är vi alldeles för många som övertänker våra alster, så det är ett viktigt budskap du kommer med 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa slejnard:

Wow 🤩 

verkligen kreativt. 👍 Jag har gjort liknande men bara släppt en/månad. Håller med om att man släpper sina mentala spärrar genom att skapa musik 🎧. Sen är det ju så kul också även om allt inte blir perfekt. 

Ska lyssna 👂 på dina låtar

Ja alltså bästa beviset på huruvida man gjorde nått med glädje är ju efteråt, och om man vill lyssna på de. Min skiva som tog 7år och tusen tagningar på allt, är jag inte alls sugen lyssna på. Men dom tolv från förra året lyssnar jag på med glädje. Iofs så hann jag ju höra första skivan fler ggr, men ändå, du fattar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Fidden:

Inspirerande! Bra låter det också.

Men detta arbetssätt är kanske inte något som funkar för alla. Krävs en rejäl skopa drivkraft för att ro något dylikt i hamn. Och talang, vilket du har gott om. 

Men visst är vi alldeles för många som övertänker våra alster, så det är ett viktigt budskap du kommer med 🙂

Hörru tusen tackar! Och ja så klart de inte är för alla. Men om man stör sig dagligen på att man övertänker så tror jag att man nog har nån form av drivkraft till att försöka komma ut de. Annars hade man nog släppt det och gjort nått annat 🙂

och japp, växte själv upp i myten av att man bara kan göra musik på natten, om man är full å mår dåligt. Tog faktiskt länge innan ja fattade att de inte vara inspiration utan lite träning å. Menar att de är lätt å fastna och bli självkritisk om man bara kör på inspirationsdelen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa mixamannen:

Är det inte bättre att göra 12 bra låtar än att göra jättemånga låtar som är sådär?

jo såklart. men då hade jag ju vart kvar i samma gamla mönster och jag hade aldrig blitt nöjd forever. poängen var ju att jag skulle träna på att inte tänka för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verka som om det finns en till universal konstant och i brist på fantasi kallar jag den lite snabbt för MEH. Den visar sig när jag går igenom det jag skapat igår, förra veckan, typ förra månaden, var det förra året eller shit, det var för tre år sen, ojoj, inte av detta millenium 8-[] ... och har den effekt att jag genast böra omarbeta den i all hast medan jag håller andan tills jag kommer ihåg om den har publicerats eller inte.

 

action consequences.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-11-07 at 09:14 sa ostfisk:

Bra jobbat! Låtskriveri är ett hantverk och ända sättet att lära sig det är att skriva mycket låtar. Önskar jag hade det drivet du har. Själv har jag svårt att få klart en låt!

Tack! Ja precis, är ingen myt de där med att öva 🙂 men ja vet nu att man också kan träna upp kreativiteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...