Jump to content
Annons
  • 0

Loudness penalty


KÄK111 (oregistrerad)

Fråga

KÄK111 (oregistrerad)

Hej! Jag är nybörjare och använder mig av fl studio.

Har mixat en låt nu och är väldigt nöjd med alla ljud. Jag sparar den till Wave fil och sedan lägger in den på hemsidan loudness penalty. Där hamnar den på 0,0 på Spotify. Men när jag spelar upp den på mediaplayer så är den JÄTTE låg jämför med andras låtar som finns på Spotify?  För så fort jag höjer något, typ gainen eller något annat som kan påverka ljudet så det blir högre så ändras ju loudness penalty till - tex -0,8 -0,3 osv. Vad gör jag för fel?

Mvh C

Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Har du stängt av volymnormaliseringen i Spotify? Sen skulle jag inte bry mig så mycket om loudness penalty. mastra  så det låter bra och jämför med annan musik i genren vad du kanske ska ligga på ungefär i lufs. Vad Spotify, youtube eller vad det nu är för streamingtjänst gör med volymen idag kan lika gärna vara ändrat i morgon så….

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
KÄK111 (oregistrerad)

Tack för att ni tog er tid och svara:) Jag gör som jag vill att den skall låta och så försöker jag väl ligga runt -14 lufs i Youlean. Så får jag nöja mig där:) Man kanske lär sig något nytt av det:) 

Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Du kan börja med att kolla din inställningar i Spotify, se bifogad bild.

Vidare, som ovan nämnt, ska du inte mixa/mastra till -14 LUFS, det är bara Spotifys, Youtube och TIDALS normaliseringsstandard. Beroende på genre kan du hamna på -11 LUFS, eller ännu starkare, beroende på vad som låter bra. Sen handlar det många gånger om hur låten är mixad, hur ljudstark den upplevs. Allt från instrumentering, arr, frekvensmässig balans, vad du väljer att lyfta fram osv. 

Här finns nyttig läsning, det räcker att du läser första inlägget:

https://gearspace.com/board/mastering-forum/1252522-targeting-mastering-loudness-streaming-lufs-spotify-youtube-why-not-do.html

Du kan gärna skicka låten till mig så kan jag ta en lyssning och ge dig lite feedback.

Du når mig på jon@rinneby.se eller i ett privat meddelande här på Studio.

Mvh Jon

Skärmavbild 2022-09-16 kl. 11.53.26.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...