Jump to content
Annons
  • 0

Behöver veta tonart


Anatta

Fråga

7 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
40 minuter sedan sa Anatta:

Hej, tack för svar. Hur lär man sig det??

Egentligen kan du börja med att kolla i en pianobok vad de olika tangenterna har för toner. Ackord- Vad som är dur och moll osv. 
 

Hittade en bra sida som du kan studera. Musikpedia 

https://www.musikipedia.se/stamtonerna

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
20 minuter sedan sa slejnard:

Egentligen kan du börja med att kolla i en pianobok vad de olika tangenterna har för toner. Ackord- Vad som är dur och moll osv. 
 

Hittade en bra sida som du kan studera. Musikpedia 

https://www.musikipedia.se/stamtonerna

Ja men det där kan jag. Det jag har problem med och är helt lost kring är att om jag exempelvis hör ett c-major ackord kommer jag inte kunna höra och säga att det är just det ackordet. Men om jag själv ser och tar ackordet på pianot vet jag ju vilket ackord det är jag tar. Därför jag skulle vilja lära mig hur man hör olika tonarter asså på exempelvis loopar osånt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
4 timmar sedan sa Anatta:

Ja men det där kan jag. Det jag har problem med och är helt lost kring är att om jag exempelvis hör ett c-major ackord kommer jag inte kunna höra och säga att det är just det ackordet. Men om jag själv ser och tar ackordet på pianot vet jag ju vilket ackord det är jag tar. Därför jag skulle vilja lära mig hur man hör olika tonarter asså på exempelvis loopar osånt. 

Det där kallas "absolut gehör", väldigt få som har, och inget du behöver. Tror inte man kan träna sig till att få det heller...

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
1 timme sedan sa JakobP:

Det där kallas "absolut gehör", väldigt få som har, och inget du behöver. Tror inte man kan träna sig till att få det heller...

Relativt gehör däremot kan du träna upp, tar lite tid!

Under förutsättning att det är musik som jag begriper mej på hör jag vilken tonart som det spelas i! Dom säger att pianister lättare utvecklar ett relativt gehör…vet inte om det stämmer…

När jag turnerade på heltid hade jag som sport att gå upp på scenen och gissa tonarten på pausmusiken som spelades innan vi skulle börja lira…gav ganska snabbt resultat!

Sen har jag såklart märkt att det blivit något mer avtrubbat nu när man inte lirar lika mycket, men så fort jag hör en låt så försöker jag identifiera tonarten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...