Jump to content
Annons
  • 0

Ljudåtergivningsskillnader (hörlurar vs högtalare)


swiftly (oregistrerad)

Fråga

swiftly (oregistrerad)

Hej!

 

Ursäktar det långa ordet som rubrik, skämtåsido.

 

Mitt dilemma är följande:

Jag har mixat ett antal låtar via mina studiohörlurar endast (då jag ej hade högtalare till förfogande). När jag sedan mixat klart mina låtar

så fick jag in pengar på kontot och köpte mig ett par studiohögtalare. Jag lyssnar igenom mina låtar på mina nyinköpta högtalare

och upptäcker till min stora förvåning att det är betydligt mer diskant i högtalarna än i hörlurarna. I vissa låtar är det så pass mycket

diskant att det knappt är "lyssnbart" på hög volym. Det låter bra i hörlurarna där diskanten inte skär öronen i bitar. Som mål har jag självfallet

att klangbalansen ska stämma överens oavsett på vilken utrustning jag lyssnar på. För det är nämligen så förutsatt att alla redan förstår detta att

du kan göra hur bra kompositioner som helst i din dator men faller ljudet så faller låten garanterat och ingen tar sig tid att lyssna på musiken

man gör för att diskanten skär sig, som det i mitt fall gör nu.

 

För det skulle vara högst pinsamt ifall jag brassade på en låt jag gjort, på en ljudanläggning utöver mina hörlurar inför publik

och klangbalansen visar sig vara helt skev. Detta får mig att ej vilja spela upp mina låtar publikt där jag är närvarande. Och det får 

dessutom mig att få orättvis kritik av personer som inte använder hörlurarna jag använder. Och jag tänker uppenbarligen att jag i fortsättningen ska mixa mina låtar i mina nyköpta högtalare endast. Tills jag köpt mig ett par nya hörlurar.

 

Min fråga till forumet är följande:

Jag undrar varför? Varför är det sådan gigantisk skillnad i klangbalansen

Ska det behöva vara så att jag ska hitta ett mellanting i klangbalansen hörlur och högtalare?

Eller ska det behöva vara så att jag ska ha 500 000 kr på fickan och en anställd ljudtekniker på plats

för att få det att fungera? 

Blir invecklat så, men det är lösning jag söker här (pengarna borträknade i kalkylen av lösningar då jag inte är tät

på pengar)

 

Mina hörlurar är ett par Scarlett Studio (som jag fick i ett paketpris med ljudkortet focusrite scarlett 3i3 3rd gen, slutna hörlurar)

Mina högtalare är ett par Presonus Eris 4.5 Monitorer på stativ (högtalarna är i öronhöjd, perfekt placerade i mitt vardagsrum). 

EQ:n på högtalarna är orörd.

 

 

Skulle bli oerhört tacksam för hjälp! 🙃

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

9 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 1

Det kan finnas flera olika orsaker till att det låter så annorlunda.

En är att när du spelar upp ljudet i högtalarna så kommer det övriga rummet som dessa högtalare står i att påverka ljudet. Studsar ljudet mot olika typer av ytor i rummet så kommer olika typer av frekvenser förstärkas eller försvagas med. Vissa högtalare rekommenderas man dessutom att spela ganska högt på under en ganska läng tid för att membranen ska bli lagom mjuka och fina med. Kan hända att ljudet blir lite mjukare om du låter dem spela den tid som tillverkaren tycker man ska göra, innan man börjar använde dem som referensmonitorer. Kan ibland vara bra att ha en dämpande yta mellan högtalarstativ och högtalare för att få en bra isolation och slippa stomljud som ställer till det när vibrationer överförs från högtalare och den yta de står på. 

Sedan så kan det bero på i vilket skick dina öron är för dagen med. Mixar man för länge så blir man ofta tillfälligt "diskantdöv" och måste vila öronen för att inte skada dem permanent. Man har små flimmerhår i öronen som mattas ut och inte reser sig så att de kan registrera de ljudvågor som annars får den att vibrera för att du ska höra diskanten.  Har man vistats i en bullrig miljö på jobbet eller i skolan, så kan även det påverka hörseln så att man är trött i öronen tillfälligt. 

Så kan det ju vara så att dina hörlurar är väldigt diskantfattiga med, men jag har inte kollat hur de ser ut att låta i några specar just nu. Fattas det diskant i lyssningen så kommer man ju kompensera det genom att öka diskanten i mixandet istället. Då blir det ju för mycket diskant när man sedan spelar upp det i en lyssning där diskanten är mera normal än i den lyssningen man använt för att mixa. 

Kolla om du kan hitta frekvensomfånget och även en graf som visar vilka EQ frekvenser som är starkare eller svagare på både hörlurarna och högtalarna. Då kan du se om de skiljer sig mycket åt och kanske dra slutsatser av att bara kolla på hur olika de "ser ut att låta". Om möjligt så kan du ju testa att spela upp musiken i andra hörlurar med. Kanske testa att spela upp musiken i andra ljudenheter som mobiltelefon, i en bil, eller bara byta till ett inbyggt ljudkort på datorn om du har det osv. Då borde du få en god uppfattning om det är hörlurarna eller högtalarna som är boven i dramat. Med lite otur så har du hörlurar som är lite väl diskantfattiga och högtalare som är har lite väl hård diskant. 

Ett annat alternativ är ju att det faktiskt är i det höga mellanregistret som felet är, snarare än i diskanten. Testa att svepa med ett parametriskt EQ för att hitta vilka frekvenser det låter obehagligt. Ställ in ett spetsigt EQ med högt Q-värde och svep sedan genom att vrida spetsen genom de olika frekvenserna där du tror att det låter illa. 


 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1

Bra svar av K9!

Du kan också testa att lyssna på din mixar i olika system tills du är nöjd med mixen och lärt dig din lyssning. Alternativt kan du köpa t ex ARC 3 som mäter rummet och du sedan lägger sist i kedjan för att kompensera för frekvenser som inte är "raka" vid lyssning. https://musictech.com/reviews/studio-recording-gear/ik-multimedia-arc-system-3-review/

Sedan är det förstås bra om du kan kompensera så att lyssningen i lurarna även de får så rak återgivningskruva som möjligt för att mix i lurar och monitorer ska låta så lika som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
swiftly (oregistrerad)

Svar till K9

Ja det är nog en kombination av att jag vid tillfället var aningen diskantdöv och att som du skrev så kanske hörlurarna jag har återger ett lägre tryck i diskanten samt det höga mellanregistret och att jag kompenserar detta med att höja trycket just där.

 

Redigerat av swiftly
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Även jag har ett par Scarlette Studio som kom med i paket. Jag har aldrig använt dem, men testade dem nu och jämförde med mina vanliga AKG-lurar. Min första uppfattning är att frekvenskurvan inte är rak, man tappar i högre frekvenser. Och som redan har konstaterats, då kompenserar man för detta.

Men du får väl plocka ihop några referenslåtar och själv jämföra hur det låter i lurar jämfört med dina nya monitorer, och på så sätt lära dig din utrustning.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
swiftly (oregistrerad)

Svar till oioioi:

Ja men exakt, det är det jag pysslar med för tillfället, lär mig känna utrustningen. Hade med tänkt införskaffa ett par AKG hörlurar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Med mina Roland lurar så försvinner diskanten när lurarna sitter tät mot öronen. Om jag lyfter på lurarna en liten bit från öronen så blir diskanten mer påtaglig... Jag gissar på att så är det med dom flesta lurarna!?

Basen har jag desto mer koll på i lurarna istället!

Är det så för er oxå?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
swiftly (oregistrerad)

Jag undrar om halvslutna hörlurar gör skillnad, ljudmässigt. Borde bli någon typ av skillnad. Skonsammare för öronen ska de vara med, blir ju inte samma lufttryck i öronhålorna heller. Känns som att någon blåser mig i öronen med munnen sluten kring dem, med de lurarna jag har nu. Känner av det extra när jag har dem på länge.  Men jag undrar vad det är för skillnad ljudmässigt på halvslutna och slutna? Uppenbarligen ska man inte sitta länge med slutna hörlurar som jag gör. Eftersom jag nu ska investera i ett par halvslutna så får jag väl svaret längre fram. Fast då måste jag ju ha ett par hörlurar av samma märke och samma modell fast slutna om jag ska märka skillnad kom jag på. Alltså det blir ju en hel vetenskap. Borde finnas hörlurar som man själv kan sluta och öppna.

Svar till Neosus:

Jag satt och mixade lite bas i högtalarna för en stund sedan, på låg volym, gick bra tyckte jag, jag har nog blivit lite ljudblind med dessa hörlurar jag har. Har aldrig funderat mkt kring basen konstigt nog. Förutom när jag köpte in högtalarna, då hör jag att det är ett visst bortfall av basen och ökning i diskant (i de mixar jag gjort) som jag sagt tidigare. Och det beror på att jag cuttat av mkt av basen pga att jag tyckt för stunden att så ska det låta och som oioioi skrev också. Stämmer nog.

 

Men det är ju alltid en fråga om vad andra tycker inte vad man själv tycker, iaf när det kommer till ljudbiten skulle jag vilja påstå. Där vill iaf jag att en skara människor ska bli tillfredställda, oavsett hur kompositionen är. Om någon kommenterar kompositionen av musiken, själva låtskrivandet så bryr jag mig inte lika mkt. Men det beror på att jag fått höra att ljudet låter inte levande. Aldrig något om mina kompositioner vad jag kan minnas. Men det kanske jag får så småningom.

 

Tipset som är bra är att vila från mixen man gjort, komma tillbaka dagen efter med utvilad hörsel. Men visst blir man besviken på sig själv när man inte sätter mixen och kompositionen på en gång som ett annat underbarn, hehe.

Svar till slejnard:

Ja sången måste definitivt vara den svåra uppgiften. Händer när jag sjungit in att på vissa ställen försvinner orden, så man inte hör vad som sjungs. Men att på andra ställen så låter det perfekt i mina öron. Jag brukar normalisera svaga partier i sången så de framhävs, men försöker använda mickteknik så långt det går. Sedan är ju sången den mest dynamiska biten antar jag, om man inte har ett rejält dynamiskt synthljud eller om man spelar ljudet dynamiskt. Men jag har aldrig sett det som ett problem men konsten är ju att få sången att vara dynamisk samt limmad som du säger..

 

Mvh

 

xD

 

Redigerat av swiftly
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Halvslutna lurar ska väl ge ett större ”sound stage” - alltså en känsla av att du hör ljudet i ett större rum - än slutna.

Däremot läcker ju halvslutna lurar ljud, så du kan inte ha dem som monitorlurar när du t.ex. spelar in sång eftersom du får läck in i sångmicken. Av samma anledning är de inte så lämpliga att ha in du sitter och mixar i samma rum som någon annan, eller i en bullrig miljö.

Jag har ett par AKG240 MkII som jag tycker är ett par bra prisvärda halvöppna. Tyvärr blir det mycket mixande i ett par slutna Shure840a pga platsen där jag sitter, annars gillar jag AKG-lurarna bättre för mixning.

Oavsett vilka lurar man väljer är det bra att lyssna på mycket släppt musik i just de lurarna så att man vänjer öronen vid vad som är ”normalt” i den lyssningen (samma för monitorer). Jag håller även med alla tips om att ha en samling med referenslåtar - jättebra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...