Jump to content
Annons
  • 0

Motu M2 USB ljudkort ”problem” ?


Gäst

Fråga

Hej, har ett Motu m2 ljudkort inkopplat till min MacBook Pro. Grejen är den att när jag väljer m2 som ljudkälla i ljud inställningar på datorn så måste jag ändå justera ljudstyrkan på macen för att få ljud ? Är det normalt att det är så ? Tänkte om jag bara kör med USB ljudkortet så borde ju inte kortet vara beroende av ljudreglagen på datorn. Kortet har ju reglage för ut och in. Minns att när jag körde steinberg ur22 ljudkort så skötte kortet allt, gick inte att påverka ljud styrkan via datorns reglage. 

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

23 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0
3 timmar sedan sa punchline82:

Hej, har ett Motu m2 ljudkort inkopplat till min MacBook Pro. Grejen är den att när jag väljer m2 som ljudkälla i ljud inställningar på datorn så måste jag ändå justera ljudstyrkan på macen för att få ljud ? Är det normalt att det är så ? Tänkte om jag bara kör med USB ljudkortet så borde ju inte kortet vara beroende av ljudreglagen på datorn. Kortet har ju reglage för ut och in. Minns att när jag körde steinberg ur22 ljudkort så skötte kortet allt, gick inte att påverka ljud styrkan via datorns reglage. 

Kollat ljudinställningar ljud in/ut  Windows( om du kör på det som (OS)?

Har för mig är det strulat för mig med någon gång. Fick gå igenom vilket ljud som gör vad och fippla runt, uppdatera drivrutin m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Kan tillägga att min Macs högtalare har ett separat reglage och m2 har ett annat Reglage. Känns bara konstigt att jag kan sänka ljudet via datorn. Blir typ som en förstärkare eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hur är din Macs högtalare kopplade?

Via datorn eller Motu? Tänkte om du kör en splitter.

Kan hända, precis som du beskriver, att det känns som ditt ljudkort är en förstärkare. Använder du något program att spela in i ?

I så fall är det inställningarna där som avgör vilka högtalare som skall användas.

Gör du inställningar i datorn för detta ändamål som blir det "rundgång"/ genomkoppling eller ett för-förstärkarljud.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tycker att reglaget på datorn borde bli ”grått” när jag väljer m2 som ljudkälla att det inte går att använda det reglaget. Och inte heller datorns ljud/högtalare. Att m2 är primära ljudkällan.

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tror det är en "feature" snarare än ett fel... Somliga ljudkort kan styras helt från macen, därmed kan man styra ljudkortsfunktioner direkt ifrån sin DAW, t.ex. kan man i Logic styra input gain, pad, 48V etc direkt på channel stripen, med de ljudkort som stöder detta. Verkar som ditt ljudkort stöder åtminstone några av dessa funktioner...

EDIT Och ASIO är bara för windows 😄

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
7 timmar sedan sa JakobP:

Tror det är en "feature" snarare än ett fel... Somliga ljudkort kan styras helt från macen, därmed kan man styra ljudkortsfunktioner direkt ifrån sin DAW, t.ex. kan man i Logic styra input gain, pad, 48V etc direkt på channel stripen, med de ljudkort som stöder detta. Verkar som ditt ljudkort stöder åtminstone några av dessa funktioner...

EDIT Och ASIO är bara för windows 😄

Så du tror att det är normalt att det går att sänka volymen via macen? Känns bara konstigt då andra ljudkort jag haft stänger av volymen på datorn. Har ingen chanell strip eller sånt för ljudkortet heller. Kan ju nämna att ljudkortet är ett plug and play, inga drivrutiner behövs.

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
8 timmar sedan sa JakobP:

Ja, jag tror det är fullt normalt. Du har möjlighet att styra kortet "remote" från datorn, så nu kan du välja vilken volymkontroll du vill använda, datorns eller m2:ans.

Ursäkta frågan, men vad menar du med ”remote” det ända jag kan styra via datorn är volymen för ljudkortet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ja, då styr du 

43 minuter sedan sa punchline82:

det ända jag kan styra via datorn är volymen för ljudkortet. 

Då styr du ju åtminstone volymen "remote". Vet inte vad du kör för daw, men i Logics channel strips kan man välja att visa kontroller för ljudkortet; t.ex. input gain, pad 48v, fasvändning etc.. Vissa ljudkort stöder en, fler eller alla av dessa funktioner, andra inte alls. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Men om jag tex sänker volymen till hälften i min Mac så blir det svagare volym även om jag höjer volymen på mitt ljudkort ”fysiskt” alltså main out som går till mina monitorer på ljudkortet. Förstår inte vad det skulle vara bra till eller vad för fördel. Har jag volymen på min Mac på 100% då blir volymen normal som den ska när jag vrider på volym knappen på ljudkortet. Jag tycker att det mest normala hade varit om volymen på datorn inte gick att ändra alls att den alltid skulle vara på Max och att den inte skulle gå att sänka/höja. Eller är det nåt jag missat eller inte förstår vad det skulle vara bra till ? I min daw så kan jag inte ändra nåt sånt som du nämner. Däremot om jag sänker volymen på datorn så blir det svagare signal/volym det är det ända som händer. 

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)

Ett class compliant ljudkort kan du styra volymen i datorn. Motu M2 är class compliant. Sätt allt på max och styr sedan från ljudkortet.

 

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
4 timmar sedan sa JakobP:

Du kan ju prova low latency drivrutinen ? 😉 Kanske beter sig annorlunda med den...

"The optional Mac driver provides better speed (lower latency) and a loopback feature for capturing your computer's output."

https://www.youtube.com/watch?v=X8nD-vI2P1U

På den videon så stängs volymen av i datorn när han väljer m2. Har installerat dessa drivrutiner men samma sak. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)
1 timme sedan sa punchline82:

På den videon så stängs volymen av i datorn när han väljer m2. Har installerat dessa drivrutiner men samma sak. 

Lyssnar du igenom datorn eller igenom M2?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
3 minuter sedan sa drloop:

Lyssnar du igenom datorn eller igenom M2?

Lyssnar via mina monitorer som är kopplad till m2. Har valt m2 i rullistan i datorn som primärt ljud. 

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)
2 minuter sedan sa punchline82:

Lyssnar via mina monitorer som är kopplad till m2.

Aaah du menar att man inte kan höja och sänka i datorn. Det kan också bero på OS skillnader.

Har inte testat hur det är med mina interfäjs och macen

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
17 minuter sedan sa drloop:

Aaah du menar att man inte kan höja och sänka i datorn. Det kan också bero på OS skillnader.

Har inte testat hur det är med mina interfäjs och macen

Det är just det som är mitt” problem”. Att jag kan höja och sänka volymen i datorn. Men skit samma, kanske ändras efter varje os osv. Jag förstår bara inte vad det ska vara bra till. Det blir ju bara konstigt. Ser ingen fördel alls.

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...