Jump to content
Annons
  • 0

När hjärnan har lågt CPU...


vayzeria

Fråga

Inte riktigt att man kanske e trött eller tröga. Men när Cubase helt plötsligt knappt klarar att driva 2 spår med Amplitube5.

.Detta då i inspelningsskedet med 2 vst spår för att vara tydlig. Har 4 kärnor i HT-mode.

Full fräs i datorn, 16Gb minne, stort växlingsutrymme i disken. Kör SSD (Samsung.)

Allt är uppdaterat, fokus på datorkraft och Cubase m.m. har tillgång till alla kärnor. Har mellan 12-14 ms i latency,  ( 512 i buffersize). Med andra ord, samma  inställning som alltid. Har kunnat ha 7 spår med Amplitube5 , 1 basspår och EzDrummer igång. Nu e skiten mer än handikappad.

Men med cakewalk så går det smidigt med 4 spår utan problem!

Några idéer? Har gjort allt utom återinstallation av Cubase.

Hälsningar en olycklig sparv😆🙄😕

Redigerat av vayzeria
Ändring/tillägg i text
Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0
2 timmar sedan sa slejnard:

Börjar hårddisken vara full? 

Långt ifrån. 1 tb i storlek har minst ¾ kvar ungefär. Men den är inte full.

Fattar inte varför Cakewalk går så smidigt. Ökade växelfilen/minnet lite. Låg på 2498mb gick upp till 4096mb. Har inte testat Cubase ännu 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Är så haj heller ..  längre. Var rätt bra på win 7 när det strulade. Var väldigt likt XP. 

Nu är det lite rörigare och  svårnavigerat. Ska röra runt lite mer i grytan. Kanske kontakta Steinberg och fråga forum och kundservice.

Nästa anhalt innan blir nog dyka ner system, win24, och andra justeringar. Bios är inte mkt att pilla i. 🙄

Får tacka för svar @Slejnard. Hittar jag lösning/orsak så lägger jag upp det här för andra att nyttja om de stöter på liknande problem.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
2 timmar sedan sa Fidden:

Ok.. har processorn börjat gå varmare än vanligt? 

Nope. ligger stabilt.

Kan just nu köra 3 spår gitarr (vst/amplitube 5)

Och vst mätaren ligger på runt hälften. Verkar ha gått liiite mer ordning på nu den. Ska se om äldre tyngre projekt går att köra nu 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
2 timmar sedan sa -k9-:

Är din PSU (strömdelen) gammal eller bara väldigt dammig så kan det bero på det. 

Nja, inte så värst. Inte kollat noga på dammigheten. Men rengjorde nyligen. Var väldigt rent sedan senaste rengöring. Ny kylpasta påkletad för högst 1 år sedan 

Ska kolla PSU under dagen för säkerhets skull !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
33 minuter sedan sa vayzeria:

Nope. ligger stabilt.

Kan just nu köra 3 spår gitarr (vst/amplitube 5)

Och vst mätaren ligger på runt hälften. Verkar ha gått liiite mer ordning på nu den. Ska se om äldre tyngre projekt går att köra nu 

Vad är det för processor egentligen? Är amplitube 5 en extremt krävande plugg? Även ~10 spår, som var ditt normalläge, låter lite... 

Hur mycket minne tar cubase upp? Ligger det någon minnestjuv i bakgrunden?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
22 minuter sedan sa Fidden:

En annan fråga, blir det någon skillnad om du stänger ner amplitubes GUI?

Inte testat. Men har gjort ändringar i graf.kortet. fokusera på huvudsaklig prestanda och minskat på visuell effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
21 minuter sedan sa candybag:

Testa stäng av HT, den gör inte mycket för realtidsprocesser.

Edit: ibland rent av stjälper den!

Tror den mer eller mindre alltid varit aktiv utan att det strulat. Har kommit en bit på vägen ang. fler spår. Ska testa äldre projekt med flera spår hur det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
4 minuter sedan sa pme:

Fungerar datorn som den ska? Det låter lite som att kylningen inte fungerar längre. Kolla fläktar och att kylflänsar inte har bäckat igen.

Kylning funkar. Inget stopp eller igensatta flänsar m.m. temp högst 50° om jag minns rätt. Ligger runt  47-49 oftast... Ibland lite över.  

Kylpasta byttes för högst 1 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
2 timmar sedan sa Fidden:

Vad är det för processor egentligen? Är amplitube 5 en extremt krävande plugg? Även ~10 spår, som var ditt normalläge, låter lite... 

Hur mycket minne tar cubase upp? Ligger det någon minnestjuv i bakgrunden?

4 kärnor. Kör dubbeltrådat. Amplitube är inte så jättekrävande.  Kör med  Cubase elements 9. Uppdaterade den oxå. Hjälpte lite grann. Börjar jobba bättre nu 

Det konstiga är att Cakewalk kan köra 4 spår med Amplitube5 utan några som helst av problem.

Märkte att Windows inte körde full prestanda och hade ändrat energialternativen av någon hjävla anledning. Annars uppdateringen nollställt min användarprofil.

 

Men men. Börjar se lite ljusning.. 🙄😎👍

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
53 minuter sedan sa JakobP:

Är det fortfarande så, att man bör sätta windows att prioritera  bakgrunds-processer för att daw:en ska rulla på bra ? (Senaste windows jag körde var win XP...)

Bra fråga. Finns liknande bakgrunds process för Cubase under devices typ att ställa in. Det för lite fortfarande. Kan ännu inte köra 8 spår med vst (amplitube 5) som ger drop outs och högt jäkla vst performance som peakar rödare än en madrills bakdel 🙄🤔😆.

 

Har kunnat köra många spår innan detta händer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Blir fan inte klok på detta.  Uppdaterat bios m.m. aktiverat "Power Scheme" i Cubase.

Lik förbaskat ligger processen hög. 4 spår vst med en cpu  på 2096mb. Och försökt av aktivera Multi threading i bios utan att komma åt det. 

Dags att uppgradera datorn? Vete fan Med Cakewalk flyter det på smidigare... Kanske lämna Cubase för inspelning och bara för att mixa? 🤔🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)
5 minutes ago, peterT said:

Har du pengar köp en ny dator. Den cpu:n är nästan 10 år gammal.

Köper du denna

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5588360

har du 7 ggr snabbare dator.

AMD har precis visat upp 7000 så en 7600 är ännu bättre. Eller vänta ett par veckor så blir 5600 ännu billigare.  För en DAW så tror jag DDR5 som finns i 7000 men inte i 5000 kan göra latensproblemen mindre och systemen stabilare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)
2 timmar sedan sa vayzeria:

AMD A8-6600K Black Edition

Socket-FM2, 3.9GHz, Quad Core, 4MB, 100W, 32nm, HD8570D, Boxed w/fan,

Jag fick ge upp min gamla PC för att det blev CPU spikar på Native Instruments senare versioner på den gamla PCn.

Samma sak med Reason som i version 12 var helt kass med min gamla i5 3570k.

Misstänker att nåt sådant har hänt dig också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
3 minuter sedan sa drloop:

Jag fick ge upp min gamla PC för att det blev CPU spikar på Native Instruments senare versioner på den gamla PCn.

Samma sak med Reason som i version 12 var helt kass med min gamla i5 3570k.

Misstänker att nåt sådant har hänt dig också.

Kan vara... Men verkar inte bli några spikar när jag kör med Cakewalk 🤔

Funderar på att skaffa nytt dator snart......

Tack för hjälpen alla!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)
2 timmar sedan sa vayzeria:

Kan vara... Men verkar inte bli några spikar när jag kör med Cakewalk 🤔

Funderar på att skaffa nytt dator snart......

Tack för hjälpen alla!!

Exakt, för deras kod är inte uppdaterad på ett tag.

Misstänker Juce som boven i dramat.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...