Jump to content
Annons
  • 0

Kemper/ljudkort


Thomas W

Fråga

Jag försöker koppla ihop min kemper via spdif till ett Antelope Zen q

På Zen Q’s Control Panel ser man inget utslag på spdif mätaren, och inget utslag eller ljud i cubase.

Det verkar som att signalen inte når fram till kortet från kempern över huvudtaget.

Output’en från kempern är satt på Spdif, och har testat master, git/stack osv, inget funkar.

Kopplar jag däremot in en mic eller kör guran på line in i Zen Q så blir där utslag direkt på respektive mätare.

Jag har mailat med Antelope, testat ca 10 olika saker, inget hjälper.

Före jag skickar tillbaka kortet, kan jag ha missat något annat???

Tacksam för hjälp🥵

Redigerat av Thomas W
Link to comment
Dela på andra sajter

3 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0
1 timme sedan sa Thomas W:

Jag försöker koppla ihop min kemper via spdif till ett Antelope Zen q

På Zen Q’s Control Panel ser man inget utslag på spdif mätaren, och inget utslag eller ljud i cubase.

Det verkar som att signalen inte når fram till kortet från kempern över huvudtaget.

Output’en från kempern är satt på Spdif, och har testat master, git/stack osv, inget funkar.

Kopplar jag däremot in en mic eller kör guran på line in i Zen Q så blir där utslag direkt på respektive mätare.

Jag har mailat med Antelope, testat ca 10 olika saker, inget hjälper.

Före jag skickar tillbaka kortet, kan jag ha missat något annat???

Tacksam för hjälp🥵

Har du igång någon form av SMPTE synk eller annat som kan få dem att synkronisera sina sampelklockor? Ljudkortet eller Kempern måste nog vara master och bestämma vilken av dem som styr SPDIF hanteringen och vilken som lyder. Var dock länge sedan jag sysslade med SPDIF och så. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Är tyvärr dålig på just SPDIF men jag kan komma med något förlag som kanske kan vara till hjälp ändå, med lite tur. 

En rutinfråga blir ju denna, har du laddat ner den rätta mjukvaran för ditt ljudkort till att börja med? Det brukar ju krävas för att man ska kunna använda det rätt. Annars får man inte hårdvaran att kommunicera på rätt sätt. Utan mjukvaran så kan t ex inte windovs och ljudkortet tala samma språk. 

Är ljudkortet inställt på att ta emot ljuden och spela in dem över SPDIF i själva mjukvaran till ljudkortet? 

Är Cubase inställt rätt så att det hittar SPDIF som inspelningskanal i mjukvaran? 

Vet inte hur just ditt ljudkort funkar men ibland kan man ställa in så att det funkar smidigt i DAWs som Cubase medans andra ljudkort "kapas" av hur man gjort sina inställningar i t ex Cubase. Går ju även att låta din DAW vara master och försöka rätta till alla problem i ljudkedjan den vägen. I mitt ljudkort så måste jag först gå in och välja rätt input för att sedan skicka den till min DAW. Sedan måste jag gå in i Cubase och leta upp den ljudkanalen som jag sänder från ljudkort till DAW och aktivera den kanalen för att få ljudet rätt. 

Om du öppnar Cubase och går in och kollar där du väljer rätt kanal för ingång och utgång så bör det ju dyka upp en som heter just SPDIF eller något liknade. Kolla om du hittar den där. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...