Jump to content
Annons
  • 0

Förstärkarsurr.


Grimlund (oregistrerad)

Fråga

Grimlund (oregistrerad)

Jag har problem med missljud i min gitarrförstärkare. Som jag fattat det så är detta inte ett helt ovanligt problem. 

Jag försöker reda ut vad som är orsaken. Jag har en Epiphone SG. Som jag fattat det så är det väl Humbuckmickar i den gitarren. Singel coilmickar verkar ju kunna spöka en del så det verkar inte vara där problemet ligger. Det är bara när jag vrider på dist i förstärkaren som det låter. Ingen dist = Inget missljud. Vad skall man göra? 

Skall jag testa att köra med en förstärkare utan inbyggd dist och köra med lösa effektpedaler istället?

Vad är det som spökar här? 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
Grimlund (oregistrerad)
20 timmar sedan sa CHAE:

@pme är spot on. En bra gate-pedal (använder en BOSS NS-2 som jag är supernöjd med) kan lösa en hel del.

Vänligen,

CHAE

Ja. Jag tror jag skall köpa en sån där pedal. Får testa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Bra tips du fått redan, här kommer några till. 

har du jordad eluttag där du ansluter din strömkabel från stärkaren? 

Har du en grendosa mellan strömuttaget i väggen och strömkabeln till förstärkaren så testa att koppla direkt in i vägguttaget istället. 

Testa om du får samma surr i andra vägguttag, bara för att vara säker på att det inte är "dålig" ström just där du koppat in den. Ibland får man konstiga störningar om t ex vitvaror, värmepumpar eller andra energikrävande apparater är kopplade till samma strömkrets (samma säkring i proppskåpet) som eluttaget för musikutrustningen. 

Har du en skärmad och bra gitarrkabel, eller kan det bli störningar i den? Är den balanserad? 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...