Jump to content
Annons

Ny låt - Coma


L_E_D

Recommended Posts

Annons

Gillar låten, mixen och framförallt sången. 

Saknar en starkare hook, samtidigt som jag gillar att det inte är en hook som ska tjatas in till varje pris. 
Saknar ett lyft eller något annat som händer kring refrängen med. Samtidigt som jag gillar att låten är så pass rak i både mix och arrangemang. Är verkligen en mix som man måste dra på volymen ordentligt för att den ska komma tillrätta dock. All dynamik ligger ju inbäddad i mixen och man missar mycket av den om man lyssnar med låg volym. Vilket inte behöver vara ett problem då det ju känns som att detta är musik som kanske är tänkt att spelas på dansgolven ofta med.  

Den rakare framtoningen gör att det låter retro på ett bra sätt. Retro men med ett modernare sound. Bra låt bra mix, grym sång som passar låten väl. 

Link to comment
Dela på andra sajter

-k9- (oregistrerad)
On 2022-08-30 at 11:16 sa -k9-:

Gillar låten, mixen och framförallt sången. 

Saknar en starkare hook, samtidigt som jag gillar att det inte är en hook som ska tjatas in till varje pris. 
Saknar ett lyft eller något annat som händer kring refrängen med. Samtidigt som jag gillar att låten är så pass rak i både mix och arrangemang. Är verkligen en mix som man måste dra på volymen ordentligt för att den ska komma tillrätta dock. All dynamik ligger ju inbäddad i mixen och man missar mycket av den om man lyssnar med låg volym. Vilket inte behöver vara ett problem då det ju känns som att detta är musik som kanske är tänkt att spelas på dansgolven ofta med.  

Den rakare framtoningen gör att det låter retro på ett bra sätt. Retro men med ett modernare sound. Bra låt bra mix, grym sång som passar låten väl. 

Kul att du lyssnar uppmärksammat!
Många av mina låtar saknar den där "hooken". De lunkar ofta fram lite mer, där skillnaden mellan refräng och vers inte alltid är superdrastisk.
Det är helt klart en förbättringspotential för mig att jobba mer med starkare refränger. På denna låten kommer lyftet på slutet av låten. Mer exakt vid 3:e refrängen på slutet där jag försökt mata med "extra allt". Kanske detta skulle kommit på tiigare refränger? 

Angående mix/dynamik/volym har jag medvetet valt att vara superförsiktig med kompressorn vid mastring. Jag kan vara lite allergisk mot hur modern musik är mastrad med stenhård kompressor för att vinna ljudvolym mot andra låtar man streamar.
Det är därför högst medvete jag försökt vara snäll mot mina transienter. Vrider hellre upp volymen ett snäpp vid lyssning, och lyssnar då med mer dynamik är kompression.
Jag kommer med en musikalisk 80-tals bakgrund, som jag föröker sätta en modernare touch på. Kul att du uppfattar detta också.
Tack för fin kommentarer och lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa -k9- (oregistrerad):

Kul att du lyssnar uppmärksammat!
Många av mina låtar saknar den där "hooken". De lunkar ofta fram lite mer, där skillnaden mellan refräng och vers inte alltid är superdrastisk.
Det är helt klart en förbättringspotential för mig att jobba mer med starkare refränger. På denna låten kommer lyftet på slutet av låten. Mer exakt vid 3:e refrängen på slutet där jag försökt mata med "extra allt". Kanske detta skulle kommit på tiigare refränger? 

Angående mix/dynamik/volym har jag medvetet valt att vara superförsiktig med kompressorn vid mastring. Jag kan vara lite allergisk mot hur modern musik är mastrad med stenhård kompressor för att vinna ljudvolym mot andra låtar man streamar.
Det är därför högst medvete jag försökt vara snäll mot mina transienter. Vrider hellre upp volymen ett snäpp vid lyssning, och lyssnar då med mer dynamik är kompression.
Jag kommer med en musikalisk 80-tals bakgrund, som jag föröker sätta en modernare touch på. Kul att du uppfattar detta också.
Tack för fin kommentarer och lyssning.

Jo din mix-stil och att du inte har så mycket hookar kan ju utgöra en del av ditt musikaliska utryck med. Med en sådan sång så behöver man kanske inte "översälja" sina låtar då rösten i sig är ett starkt varumärke, om du förstår vad jag menar? Ett knep kan kanske vara att arrangera låtarna genom att låta ett instrument avlösas och bli tyst när du precentrar ett nytt instrument i låten. Eller bara mixa om dem så att ett instrument blir lite tystare och ett annat tar mera plats. 

Beroendes på låt så kan det ibland vara bra att presentera alla instrumenten i ett intro eller i första versen, för att sedan dra tillbaks lite på något eller några av dem, för att sedan smyga in dem igen. Det kan skapa en omedveten förväntan om att det kommer bli samma tryck som det var i introt snart igen, hos lyssnaren. Men det kan resultera i att man bara känner att låten tappade trycket efter introt om man har otur.  Detta kan ju ske lite gradvis eller ett nytt instrument vid varje nu vers eller refräng. Ofta kan det vara bra att dra på med dem under refrängerna och behålla dem efter efter att de väl har kommit tillbaks, om man vill att varje refräng ska ge mera tryck åt låten och dessutom få verserna att lyfta mellan refrängerna med. 

Alternativt så kan man ju även sänka något instrument här och där mitt i låten med. Bara man hittar ställen det passar på så kan det skapa en större dynamik rent musikaliskt med. 

Men jag tror att det jag hör här är ett bra exempel på ett signum i både låtskrivande, sångstil och i mixen. Så det är nog bara små justeringar och finlir det handlar om, i fall du vill ändra något. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 2022-09-24 at 23:32 sa L_E_D:

Min okunnighet om forumet. Sorry!:) Var ej inloggad och trodde jag behövde adressera citatet till dig och skrev därför in ditt nick. Ha ha ha

Har lärt mig mer nu, så sker icke igen. 

Då förstår jag. Ingen fara dock. Blev bara förvirrad av det hela. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...