Jump to content
Annons
  • 0

Robotröst


Anatta

Fråga

tjena. sitter just nu med en remix och håller på o pilla med acapellan. Skulle vilja få till samma ljud som avicii har på sin city lights samt på kygos feels like forever. I kygos låt kommer det in efter 50 sekunder. Hur får jag till det? Försökt med vocoder men låter bara som en robot o typ en dålig talkbox. Vill liksom få det här krispiga samtidigt som det nästan känns som en kör. Speciellt i aviciis city lights men krispet i kygos feels like forever. Någon som kan hjälpa mig??

Link to comment
Dela på andra sajter

10 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
drloop (oregistrerad)

Vocodern är beroende på vad man stoppar in i den.

Komprimera sången som skall in i vocodern hårt.

Om du har en synt som styr vocodern så är en stråkmanskin inte så dum för att få till ett bra sound.

Vocodern låter som två spår med lite olika sättning panorerade vänster / höger.

I Reason finns en vocoder som heter BV-X jag använt för mitt exempel som finns nedan. 

Man kan också använde Reason Neptune för att skapa liknande effekt, går säkert med autotune också.

Exempel:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
1 timme sedan sa drloop:

Vocodern är beroende på vad man stoppar in i den.

Komprimera sången som skall in i vocodern hårt.

Om du har en synt som styr vocodern så är en stråkmanskin inte så dum för att få till ett bra sound.

Vocodern låter som två spår med lite olika sättning panorerade vänster / höger.

I Reason finns en vocoder som heter BV-X jag använt för mitt exempel som finns nedan. 

Man kan också använde Reason Neptune för att skapa liknande effekt, går säkert med autotune också.

Exempel:

 

Det jag för är att jag har en chord-progression som ligger under acapellan. Sen sidechainar jag både acapellan och synth-chordsen till vocodern och får utefter det ut ett sound som blir ganska robotaktigt. Har testat med pitcher också men får inte samma effekt heller. Hur kan man höra att det är en vocoder på aviciis city lights? Samt hur man kan få den effekten? Känns som jag min vocoder bara kan låta på ett visst sätt. För att förtydliga. Det är vocodex från fl studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det låter inte som om du använder din vocoder på rätt sätt här. Ljudet du får ut av en vocoder är baserat på vilken typ av ljud du kör in i den. Du kan ha vilken typ av ljud/synth som helst.

Baserat på ingångarna till BV512 vocodern i Reason: 

Carrier är ljudet du vill ha.
Modulator är acapellan/rösten. 

Antar att de flesta andra vocoders funkar på samma sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
14 minuter sedan sa Paralytik:

Det låter inte som om du använder din vocoder på rätt sätt här. Ljudet du får ut av en vocoder är baserat på vilken typ av ljud du kör in i den. Du kan ha vilken typ av ljud/synth som helst.

Baserat på ingångarna till BV512 vocodern i Reason: 

Carrier är ljudet du vill ha.
Modulator är acapellan/rösten. 

Antar att de flesta andra vocoders funkar på samma sätt.

Okej. Gjort som alla tutorials visat bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2022-07-12 at 17:21 sa Paralytik:

Kanske jag bara missförstår din förklaring, hehe. 

Antar att du kollat in de här? Lång playlist med, som det ser ut, ganska nyttig info. 
 

 

nej har kollat på denna video. Fattar verkligen inte hur man får till annan effekt på vocodern, blir bara robotljud för mig elr liksom som en sjungande robot. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
47 minuter sedan sa Anatta:

Fattar verkligen inte hur man får till annan effekt på vocodern, blir bara robotljud för mig elr liksom som en sjungande robot. 

Kolla in den playlisten jag länkade då, haha. En officiell tutorial-serie från Image-Line för Vocodex är antagligen bättre än den du länkade till. 

Och hela poänget med vocoders är ju för att få till den robot-röst-sounden. 
Googlade runt lite om City Lights, de källorna jag hittade säger allihop att han använt en vocoder för att få till den effekten. Kanske en helt annan än Vocodex dock, såna detaljer vet nog bara dem som var med när låten skapades.

Redigerat av Paralytik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
19 timmar sedan sa Paralytik:

Kolla in den playlisten jag länkade då, haha. En officiell tutorial-serie från Image-Line för Vocodex är antagligen bättre än den du länkade till. 

Och hela poänget med vocoders är ju för att få till den robot-röst-sounden. 
Googlade runt lite om City Lights, de källorna jag hittade säger allihop att han använt en vocoder för att få till den effekten. Kanske en helt annan än Vocodex dock, såna detaljer vet nog bara dem som var med när låten skapades.

Suttit idag och lyckades komma upp med ett resultat som jag gillar. tack för hjälpen! Kollade lite på de videosarna men slutade med att jag provade mig fram istället haha. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...