Jump to content
Annons

Vad hade ni för utrustning när ni började göra musik?


hertingen

Recommended Posts

Jag har på sista tiden blivit lite nostalgisk och bla lyssnat igenom min samling av låtar som jag laddat hem ifrån Studio forumet under åren. Det är låtar från 2004 och framåt. Många bra låtar. Vissa som jag minns och återkommit till under åren och vissa som jag glömt men som visade sig vara riktigt bra. Jag har även läst dom första årgångarna av tidningen Studio. Detta fick mig att börja undra vilken utrustning ni (som hängde på Studio forumet och även ni som inte hängde där) hade när ni började göra musik. Hur såg er studio ut? Vilket ljudkort hade ni? Vilka monitorer (eller/och hörlurar) hade ni? Vad hade ni för dator och vilket inspelnings program och pluggar använde ni? Mickar? Instrument och externa effekter? Vore väldigt intressant att få veta. Nu kanske det inte är så många av de gamla studio profilerna från början av 2000-talet som fortfarande hänger här på forumet. Men jag är även intresserad av att höra vad andra haft för utrustning i början.  

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kortfattat:

1 st gitarr.  Heartfield by Fender 

1 Zoom ljudkort med Cubase LE.

Inga monitorer förutom pc desktops.

Ezdrummer och ingen egentlig aning om vad jag sysslade med 🤓😆😉👍

 

Edit:. Hade även en akustisk Ibanez nylonsträngar.

En transistorförstärkare av Dean Markley.

S57 mick 

Mer saker kom därtill eftersom men minns inte riktigt vad. 🤓😆🙄

 

 

 

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

En en Yamaha MT 50, kassett porta, började jag med. Så hade jag någon elgitarr och en Yamaha försräkare. 

Mitt kassett porta "riktiga" ljudkort var ett M-Audio 4/4 och då hade jag en ESP Mirage Deluxe gura och en Marshall VS40, Bjärton Classic Maria (nylonsträngad) en Sure SM57 och en Röde NT-1000. Cubase på det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att bli nostalgisk. För mig började det hela med studion jag kom i kontakt med när jag började gymnasiet och det estetiska programmet. Där var det ett 24 kanals analogt bord som man spelade till tre stycken hi-8 band (ungefär som adat). Hemma hade jag innan dess en Amiga 600 med programmet protracker, eller om det hette fasttracker , och även cakewalk. Senare gick jag över till cubase vst och på musikhögskolan Pro tools. Första egna bättre utrustning va Pro tools med digi002r och genelec 8030. Till det köpte jag en sontronics omega. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Salig far bad mig gå ut i skogen och snickra ett par trumstockar sen fick jag sätta mig och öva på en stubbe. Mor sa åt mig att använda fiskelinan (fick ändå ingen fisk) till att byta strängar på fiolen som hängde i köket. Åren gick och jag blev äldre och förärades med egen inkomst. Köpte då en begagnad Tascam kassettporta för 4000kr som användes flitigt. Senare under eran då portorna blev digitala så använde jag den. En BOSS. Gick senare över den höga tröskeln att börja använda dator och ljudkort med ett cubase sx3. Nu är jag sedan många år en nöjd användare av reaper. Används frekvent! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Första jag spelade in på var en dubbelkassettspelare. Spelade in samtidigt som jag spelade upp från band nr 2. Ingen aning om hur jag fick det att fungera men blev förstås ingen vidare kvalitet på det. Var mest för att komma ihåg låtidéer.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd @hertingen👍🏼
Hm, från repan gick resan vidare på Oskarshamns folkhögskola (2000) och till en digitalporta (ZOOM MRS-4), en Samick (P Bass-kopia med hotroddade Seymour Duncan pick-ups), ett Roland EP-75, en Epiphone-stålacke, en Epiphone acke-12:a, en Epiphone SG Standard och tvenne effektpedaler; Nobels TR-X (tremolo) och ZOOM 1010 (16-bitars multieffekt).
Min trogna gamla Marshall-krigare VS100 var såklart med, två konding-mikar (av okänt ursprung jag fick låna av en bekant) samt en tvättäkta Farfisa-orgel från 70-talet. Vill också minnas att min ex-frus gamla synth var med på något sätt. Förmodligen för ”trummor” och ”beats”. Allt bouncades ner till en Sony MD. Good times!😆

Efter det började jag studera musikproduktion i Norrköping (2004), köpte en billig dator och Cubase SX, en Studio Projects B3:a men fortsatte med MRS-4:an (😳) tills jag fick råd att köpa mitt första ljudkort, ESI Juli@.

Efter avslutade studier jobbade jag ihop till en Racktone desktop ”musikdator” (2012) och kör i stort sett samma set-up fast med ett Focusrite Saffire Pro 40.
Och Cubase. 
Och Microsoft XP! Japp, du läste rätt

Tänka sig; det blir musik och mixjobb ändå😏

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, en amiga 500 med pro tracker var det nog här också, några år efter Linus dock. tveksamt om det kunde kallas för musik i mitt fall.

Sen fick jag en PC med ett soundblasterkort som måste haft midi, för jag lyckades koppla ihop det med min jv-80. Körde nog cubase. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blockflöjt, sen 30 år av tystnad, sen glockenspiel, munjiga, kassettdeck med mic, C64, yahmaha portasound Pss190, AMD386DX40, JVC Stereo, Nylonsträngad, Western, Ukulele, senare Elgitarr Maison med Behringer Vamp pro, senare Homer B2 Bas, och så är det igång ...

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bortser från band-i-skolan där vi skrev musik om ”sex resttentor och rock’n’roll”... (går att hitta på www.rockstars.se )...

- Papper, penna ...gitarr.

...sedan testade jag ett par musikprogram på min dator. Micken direkt i mickingången. Gjorde några låtar på detta sätt.

Jag funderade på portastudio och kom fram till att en iPad verkade bra. (Testade först på en iPod Touch där jag gjorde lite produktioner.) Skaffade GarageBand och Auria för paddan (och diverse andra appar, typ band-in-a-box där man skriver in ackord och får musik genererad) och körde med detta i några år. Skaffade ett ljudinterface, med MIDI-in för att koppla ett keyboard till apparna.

Skaffade sedan en ny PC till sonen, där jag installerade Tracktion (gratis DAW som numera heter Waveform) som kändes enkel. Skaffade EZkeys, EZmix och senare EZdrummer. Använder frekvent LABS (Spitfire) och även deras gratisorkester.

...Men mest använder jag fortfarande papper och penna när jag gör låtar, eller någon anteckningsapp. Resultatet går att höra i youtube-länken i signaturen nedan.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med hela vägen!😀
Cubase 01 (en ren midisequenser) som jag hade på en crackad diskett (preskriberat nu?) och laddade upp i en Atari STe 1040. (Har haft varannan Cubase-utgåva sedan 1989 till nuvarande C 12)
En 4-kanalig band-porta (tror det var Tascam), Gibson SG med svaj, Epiphone gura, Yamaha-synth, Roland ljudmodul, och en Samson mikrofon.
Ljudet är faktiskt överraskande bra när man lyssnar på de gamla bandinspelningarna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade Cubase men minns inte vilken upplaga, kring 2005 och framåt några år. Piratkopierat. Hade även ett Yamaha fyra kanalers mixerbord, en mick och lite olika gitarrer. Roliga tider. Det blev mest att spela in raplåtar på freebeats och spela in gitarr och sjunga till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju 4-kanals porta på 90-talet och senare "musikdator" på gymnasiet, estetiska programmet, men det var långt innan jag fattade att detta var mitt kall i livet. Tidigt 2000-tal: tror jag började med ett par lånade Phonic-studiomonitorer med överdriven bas och körde på inbyggt soundblasterljudkort som sedan fick lämna plats åt ett Saffire LE. Som grädde på moset blev det senare en Studio Projects VTB1-preamp och någon tillhörde mick (som snabbt byttes ut mot en Röde NT2A). Windows och Cubase fram till 2013-2014 nångång då jag bytte till Reaper, som jag fortfarande kör på. Just ja, AKG 240 hörlurar hade jag också såklart 🙂

Började spela in band i mitten av 2000-talet vid sidan av mitt dåvarande jobb som musiklärare. Startade bloggen "Yllets Plugghörna - Studioteknik" - https://pluggar.wordpress.com år 2009 och på den vägen är det.

Såhär beskrev jag bloggen då:

För att en blogg ska vara intressant och locka läsare måste den antingen behandla ett, eller flera ämne, som en majoritet finner glädje i att läsa. Eller så måste den ta upp något som är kontroversiellt och häpnadsväckande. Min blogg lever inte upp till något av detta.

Extra kul är att den första pluggen jag skrev om faktiskt används än idag, BootEQ. Vissa saker förändras tydligen inte över tid...

Haha, blev väldigt nostalgisk här märker jag. Tack för det 🙂

/J

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Jon Rinneby:

[…] Startade bloggen "Yllets Plugghörna - Studioteknik" - https://pluggar.wordpress.com år 2009 och på den vägen är det.

[…]
Extra kul är att den första pluggen jag skrev om faktiskt används än idag, BootEQ. Vissa saker förändras tydligen inte över tid...


🙂

Ha! Flera av de (gratis)pluggar jag tankade hem way back then och använde (och använder än i dag) är just tack vare din blogg!👍🏼

Vänligen,

CHAE

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-06-15 at 19:33 sa Jon Rinneby:

 "Som grädde på moset blev det senare en Studio Projects VTB1-preamp och någon tillhörde mick"

Har kvar min VTB1 men använder den inte, kanske dags att plocka fram och se vad som händer ihop med SSL2+ och mik Aston Spirit 🙂. Däremot är det fortfarande Cakewalk Sonar som gäller och används även om jag nu äger Studio One också.

Tyvärr började jag spela in via ljudkort och mik först cA 2005 så ett gäng låtar som jag gjorde före det och som aldrig blev inspelade för minnets skull är borta för gott nu förutom text och ackord. Får väl "uppfinna" dem på nytt.

Lite nostalgi är kul ibland :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Fick en akustisk finsk Landola-gitarr i barnstorlek, med nylonsträngar, när jag var 8-9 år kanske. Har den fortfarande, riktigt fint ljud i den. Minns också att jag och mina vänner spelade in diverse grejer på pyttesmå kassettband med en... diktafon? Liten enhet med tillhörande mic. Vetefan vad det var egentligen, men tror den var från 80-talet. Skräp kvalitet såklart.

När vi uppgraderade från Atari 520ST till en skruttig Windows-pc nån gång på slutet av 90-talet/tidigt 2k började jag leka med eJay-programmen (speciellt Rave eJay). Otroligt begränsat, bara byggklossar med loops som man kunde slänga ihop. Gick vidare till diverse trackers efter det, satt med dem i många år. Runt 2006 (?) blev det Reason v4, crackad version. När v6 kom ut köpte jag licens, har uppgraderat lagligt sen dess (på v10 nu). 

Nu i 2022 sitter jag på en ganska nice setup. Passiva Tannoy Reveal-monitorer genom halvkass Kenwood amp, 8-kanals PreSonus ljudkort i rack, diverse effekter i rack och pedaler, en hög små och stora synthar och grooveboxar, etc. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...