Jump to content
Annons
  • 0

Lägga till 7-ackord hur som helst?


Rebecca Erikstam Klauninger

Fråga

Hej!

Jag är ny här på forumet och min musiklära-teori är inte särskilt hög. Behöver därför lite experthjälp 🙂 

Om jag exempelvis spelar i C-dur och vill göra det mer effektfullt än att bara spela ex. C-Am-F-G. Går det att slänga in några "7-ackord" här och där eller förstör det hela tonartsmodellen?

Exempelvis C7 och G7? 

Tacksam för seriösa svar 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0
pme (oregistrerad)

F7 har Eb som inte ingår i C-dur de övriga ingår. Det går naturligtvis att slänga in F7 i alla fall, men beroende på stil så är det kanske inte enligt regelboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Beror på, 7:an på ett durackord gör det starkt ledande, och skapar ett önskat spänningsförhållande som behöver upplösas. Men mollackord, ex Dm7 kan man vila mer på. Testa gärna olika färgningar som 6, 7, 9,sus2, sus4 på alla ackorden i skalan. Tycke och smak är bäst på att avgöra vad som passar eller inte, sen det som de flesta öron uppfattar som "rätt" när det gäller 7 är t.ex. C7 leder till F, G7 till C.

På C-durskalan kan du utan problem lägga C - Dm7 - Em7 - F - G7 - Am7 - (Bm7b5 lite speciell men säkert någon som kan utveckla bättre än jag). För att lägga till fler alternativ inom tonarten (C) kan du spela D7 till G, E7 till Am, A7 till Dm.

Spelar du piano är det lätt att se varianterna och hur de kan ändras/färgas, sen vill man helst gå närmaste vägen för fingrarna på alla instrument så kolla in chord inversions (lägen).

Hoppas det blev begripligt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det beror på om du gillar klangen av 7-ackord. Prova dig fram. Finns inget rätt och fel, bara det som du tycker är snyggt. Lägg till en sjua på ett ackord - låter det bra, kör på det - låter det dåligt, ta bort det.

Att använda sig av sjuackord som en funktion (dvs att ackordet leder till ett annat ackord) kräver lite mer avancerad musik-teori. Men en enkel regel är att ett Dur7 ackord leder till ackordet 4 steg upp i skalan. Tex C7  leder till F dur. D7 leder till G dur. E7 leder till A dur etc. Prova dig fram!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
8 timmar sedan sa Rebecca Erikstam Klauninger:

Hej!

Jag är ny här på forumet och min musiklära-teori är inte särskilt hög. Behöver därför lite experthjälp 🙂 

Om jag exempelvis spelar i C-dur och vill göra det mer effektfullt än att bara spela ex. C-Am-F-G. Går det att slänga in några "7-ackord" här och där eller förstör det hela tonartsmodellen?

Exempelvis C7 och G7? 

Tacksam för seriösa svar 🙂 

I C-dur så hör ett G7 till tonarten så ett G7 är helt "normalt" att spela i C-dur. Ett C7-ackord hör däremot inte till tonarten C eftersom ett C7 innehåller tonen bess som inte finns i C. Däremot hör ackordet Cmaj7 (som innehåller tonen b) till tonarten C. Så Cmaj7 är också helt "normalt" att spela i C-dur. (Sen kan man ju som andra nämnt spela vilka ackord man vill så länge man tycker det låter bra 🙂)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 6/9/2022 at 2:11 PM, Rebecca Erikstam Klauninger said:

Hej!

Jag är ny här på forumet och min musiklära-teori är inte särskilt hög. Behöver därför lite experthjälp 🙂 

Om jag exempelvis spelar i C-dur och vill göra det mer effektfullt än att bara spela ex. C-Am-F-G. Går det att slänga in några "7-ackord" här och där eller förstör det hela tonartsmodellen?

Exempelvis C7 och G7? 

Tacksam för seriösa svar 🙂 

NEEEEEEEEEEEEEJ . Men vafan det son låter bar för dig är BRA!!* end of discussion*

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)

Jag gillar unplugged versionen betydligt mer. Men vad är det för film? Det låten handlar om passar inte alls in i puss film.

On 6/15/2022 at 7:06 PM, mixamannen said:

Jag kan tipsa om att lyssna på hur fiffig Eric Clapton är i låten Tears in heaven....där kan man lära sig mycket. Vette tusan var han hittade alla klurigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Bara släng ihop ackord som låter bra, hehe. Kolla in den här videon. Lite clickbait, men förklarar några av grejerna du frågar om (och går långt vidare). 

 

Redigerat av Paralytik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...