Jump to content
Annons
  • 0

Fiol?


Ghostduster

Fråga

Hej! 

Jag är en gitarrist som spelat av och till i 10 års tid ungefär som älskar musik. Gitarren ligger varmt om hjärtat men nu har jag öppnat ögonen för något annat. Jag känner att jag vill utöka min kreativitet och har börjat sneglat på att börja lära mig ett stråkinstrument, närmare bestämt elfiol. Många säger "är du inte klok?" Jag kanske inte är det. Men Jag har ett finger även i den klassiska musikgenren (även fast fler fingrar är i rock och death metal 😂).

Så, till frågorna, Kan man köpa en elfiol på Thormann för strax över tusenlappen? 

https://www.thomann.de/se/harley_benton_hbv_800nv_violin_44.htm

https://www.thomann.de/se/harley_benton_hbv_990bk_electric_violin.htm

 

Typ någon av dessa? Jag har ju en sambo och en ettåring så att satsa på en aukustisk fiol i förstasteget vill jag inte utsätta mina närmaste för haha. 

Jag vet ju att kvalité och pris brukar förhålla sig rätt bra på instrument men är det någon som har erfarenhet av lite billigare elfioler att man "klarar sig att lära sig grunderna" på en elfiol i den prisklassen? Känns mest rätt med el då man kan "jamma" med hörlurar.  

 

Märk väl att jag höll senast i en fiol när jag gick i 4:e klass. Detta är den enda gången. Men jag tänker att har man musikalitet och ändå vet hur ett "C" låter så borde man väl ha iallafall ett litet försprång när man lär sig något nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Det jag inte gillar med min elfiol är elektroniken, den suger so much ! Även on halsen är gjort av ebenholtz och kvaliteten är god så sabbar elektroniken upp allt ... (köpte min billig på tradera och lät en fiolbyggare granska den) ... kopplade den till en Behringer Vamp och det blir rätt annorlunda sounds, bara att lägga på eko bli coolt. Men som sagt den inbyggda elektroniken är billigt "chinaskit".  Jag fundera på att bygga om den, låta tonavtagaren gå direkt till en Line6 RelayG30 och låta mixern ta hand om volym och effekter ... och så är även en elfiol svårspelat om man vill ha hyfsat 'rena' toner ... min är dessutom 6-strängad vilket är absolut inget för nybörjare som mig ... ja få den att låta skit helt enkelt ...

PS jag reagerar allergiskt på allt som heter Harley Benton, bra grejor kostar, men det är jag det  >8-[]

 

Drone me a beer 2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Okej! Jag tar åt mig all sorts information. Ja det är ju så, jag är medveten om att kvalitén på instrument oftast eller alltid följer priset. Men, tror ni kanske det är bättre att satsa på en begagnad vanlig foil? Jag vill ju igentligen bara ha något att spela på för att se om det är något för mig eller inte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...