Jump to content
Annons
  • 0

Studiomonitor eller PA för sång?


Ieva

Fråga

Hej! Jag håller på att skapa en liten studio i ett hörn av mitt hem för sångövning och inspelning. Det jag är ute efter är en så klar och tydlig medhörning som möjligt när jag sjunger samt klart och tydligt ljud vid uppspelning av min inspelade röst för att kunna urskilja detaljer i sången. Jag har varit inne på att köpa studiomonitors (yamaha hs) men någon sa till mig att istället skaffa en PA för att studio monitors inte fungerar bra för live sång. Min nuvarande PA - som jag nu tänker byta mot en mer ändamålsenlig installation - har ett alltför oklart och förvrängt ljud. 

 

Är studiomonitors (plus mixer) det rätta eller är det helt enkelt en bättre PA jag ska söka efter? Kan en PA ge det klara och oförvrängda ljudet som jag är ute efter? Är en studiomonitor helt fel för det jag vill vända den till? Jag är lite rädd att en bra PA blir både för dyr och för stor men jag kan för lite om de här sakerna, ingenting alls faktiskt. Har ni som har kunskaper och erfarenheter några tips om vad jag ska leta efter och hur jag ska tänka? 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...