Jump to content
Annons
  • 0

Få ut låtar


Muppo

Fråga

Är det någon som har tips på hur man får musikförlag, skivbolag och artister att lyssna på det man skickar till dom ? Har skickat runt låtar många gånger men det är nästan aldrig någon som lyssnar ens. Skickar oftast via soundcloudlänk så man ser att ingen lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Har du lite mer information om hur du går tillväga när du tar kontakt?

Vilken typ av musik är det du skapar? Försökte hitta din Soundcloud, men demo-låtarna du lagt upp tidigare är borta. 

Mina tips är att nätverka med folk som håller på med liknande musik (gå på konserter, möt folk i verkligheten), fixa till de streaming-tjänsterna du använder, som t.ex. Soundcloud, så de ser proffsiga ut (bra bilder, bra text), var aktiv på musikforum inom genrerna du jobbar innanför och dela det du jobbar med där, osv. 

 Sen är ju det viktigaste, såklart, att musiken låter bra (inspelning, mix, etc). Försök fokusera på att bli bättre på det du tycker låter "dåligt" eller "inte bra nog", om du tycker att det är ett problem. 

Allt det här är ju absolut ingen garanti för att skivbolag blir interesserade, men jag tror att ju proffsigare du presenterar din musik, ju större chans är det för att någon ser det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag gör dansband och ballader typ pop och vispop. Jag skickar till skivbolag, musikförlag och direkt till artister. Jag kanske borde säga att jag skriver grymt bra låtar och sånt annars kanske det är ointressant. Låtarna är inga hits och de är ganska enkelt gjorda ibland men det vet ju inte folk om dom inte lyssnar. Vissa är med bara piano och sång. Inga problem att få amatörer att vilja sjunga låtar men om man vill ha signade artister så blir det svårt. Lägger bara ut vissa grejer på soundcloud. Men man måste säkert hålla sig framme på andra sociala medier och va lite mer på.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag hade gjort research på artister som släpper andras material i den stil du gör låtar i. Ingen letar efter albumlåtar dom kan skriva själva utan dom vill ha låtar som dom tror kan bli riktigt bra/en hit i deras genre.

 

Redigerat av YellowStudio
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag antar att du skickar med privat länk på SC? 

Jag tror du har rätt om att man måste vara aktiv på sociala medier och sånt också. Det kan nog inte skada, om du har tid för sånt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det är väl där problemet ligger. Jag skriver att jag är en låtskrivare som skriver åt andra artister och undrar om dom är intresserade av att lyssna på en demolåt. Så förklarar jag vad för typ av låt det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Om du bara skickar meddelanden till slumpmässiga folk på Soundcloud och sånt så är det ju inte så överraskande att du inte får svar. 

Jag vet inte hur bra förståelse av norska du har, men jag hittade den här artikeln som har några bra tips om hur man kan bygga upp ett presskit och hur man kan presentera sig själv på ett bra sätt. Kanske det kan ge dig lite inspiration/idéer. 

https://www.musikkontoret.no/ressurser/sett-opp-en-proff-pressepakke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...