Jump to content
Annons
  • 0

Fråga: Bounca mix via gammalt kassettdäck med RCA in/out


Takahashi Jones

Fråga

Tjipp! Jag har precis fått tag på ett gammalt Sony-kassettdäck från -81 som låter helt ljuvligt.

Tänkte därmed experimentera med att bounca mina mixar via kassett för att få det där härliga varma soundet.
Eftersom däcket är såpass gammalt så är det RCA in och ut som gäller.

Sitter med ett gammalt Steinberg UR22 i nuläget som bara har två utgångar (som jag använder till mina monitorer).
Har tittat på ett alternativt ljudkort (Solid State Logic SSL 2+) som verkar ha det jag behöver.
Eller skulle ni löst det på annat sätt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Takahashi, det är alltid kul med kassettdäck och analoga inspelningar! Satt själv en hel vinter och förde över en hel ICA-kasse med gamla kassettinspelningar till datorn med ett gammalt Yamaha-kassettdäck, och förvånades hur bra till och med de äldsta banden lät (en del var från slutet av 80-talet - innan många här på Forumet ens var födda:-) Förutom en del drop-outs på banden så var ljudkvaliteten helt bevarad. Banden ska dock förvaras torrt och mörkt så håller de längre.

Vi som växt upp i den analoga världen vet dock att det är fler faktorer än "bandkompression" som påverkar "värmen" i ljudet: komponenterna i hårdvaran, dvs. elektroniken påverkar minst lika mycket. Det är svårt att få samma kvalitet med en undermålig kassett inspelad på ett billigt kassettdäck, som med t.ex. en Studer masterbandare med halvtumsband, eller en 24-kanalsbandare med tvåtumsband med musik nedmixat från ett analogt mixerbord.

Själv körde jag, när jag hade råd, alltid med de bästa BASF Chromedioxid-banden och då kan man överstyra lite mer och man har också en jämnare bandkvalitet.

Gör  gärna ett A/B-test och lägg upp här på forumet - en digitalmix och en inspelad på kassett så man kan höra eventuella skillnader.

Lycka till!

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...