Jump to content
Annons
  • 0

Arturia Keystep


Kylvaran

Fråga

7EDE3631-F769-4952-AD4B-559E54F34E52.thumb.jpeg.951b3c2b71fbffdb93be267e21523f7a.jpegHejsan har nyligen köpt en Keystep och när jag använder sequensern för att spela in så blir MIDI noterna off the grid hoppas man hajar hur jag menar nu😱 alltså de ser ut så här typ. -  -   -    -      -  -         - jag blir jätte frustrerad undra om någon har varit med om samma och kan hjälpa mig slipa bli galen. Kan visa mer bilder om det ej går att förstå vad jag skriver.

Redigerat av Kylvaran
Link to comment
Dela på andra sajter

29 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Du behöver ställa in ditt keyboard att synka med din programvara, kolla manualen 😉 https://downloads.arturia.net/products/keystep/manual/KeyStep_Manual_1_1_2_EN.pdf

Beroende på vad du väljer för synk-alternativ så kan det krävas att du också ställer in rätt synk-alternativ i ditt inspelningsprogram. Angående Björns svar, så har arturian inget inbyggt ljudinterface, så ut-ljud i mjukvaran ska du inte behöva ändra...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

För att få bättre screenshots kan du använda cmd+shift+3 (hela skärmen) eller cmd+shift+4 (del av skärmen), blir lättare att se då 🙂 Vilket inspelningsprogram använder du ? Vad är arturian inställd att synka mot ? Provat usb-synk ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ska absolut ta bättre bilder är jättetacksam för hjälpen 😊 använder studio one har testat USB synk och typ provat så många olika saker som jag kan känns som att det är en enkel lösning att jag bara missar något litet i inställningarna 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vet inte om det löst sig för dig, men jag har en Keystep pro själv och har lite samma problem. Använder också Studio one och externa syntar. Studio one kan inte ta emot synk utifrån (slava). Den måste vara master och kan synka din keystep, men då kan du inte starta keystepen manuellt, utan den kör igång när du trycker play i studio one typ.

Att det hamnar utanför griden har att göra med latency helt enkelt. Går inte att göra mycket åt, annat än att du får kvantisera i efterhand.  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
47 minuter sedan sa Nbient:

...Att det hamnar utanför griden har att göra med latency helt enkelt. Går inte att göra mycket åt, annat än att du får kvantisera i efterhand.  

Tror inte det är (bara) latency här, om man tittar på skärmdumpen av piano-rullen så ser man att noterna kommer senare och senare i förhållande till griden, så det verkar som att tempot inte synkar helt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ok. Men prova låt studio one vara master så att keystep sequensern startar när du trycker play eller record i studio one.  
har inte provat själv då jag inte jobbar så, men kanske funkar. Vet att det funkar med min Roland se-02 synth som har sequenser

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej Nbient har såg nu att du skrivit och uppskattar det jättemycket, jag gav upp lite med det där men vill gärna prova det du skriver om, om det inte är för mycket besvär kanske du kan berätta hur man gör så att Studio one är Master😊

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej Kylvara.  
tror jag hade lite fel i mitt förra inlägg när jag sa att S1 bara kan vara master. Det är tvärtom. S1 kan bara vara slav. 
Testade detta lite med min ksp och fick till det på följande vis. 
Under menyn Transport så bockar du i ”Sync to external devices”. Sedan går du in i samma meny och väljer ”External sync options”.  I dialogrutan som kommer upp sätter du värdena till keystep i båda fältens dropdownmenyer. 
Du kan nu starta S1 från din keystep och även starta inspelning. 
En liten grej i detta är att om du i detta läge vill spela in en seqvens live i din keystep så kommer du samtidigt spela in i S1.  
Detta avhjälper du genom att bocka ur ”sync to external devices” under Trsnsportmenyn tillfälligt.  
När du sedan vill spela in din seqvens i S1 så aktiverar du syncen igen och trycker play och record samtidigt på din keystep för att sätta igång transporten och spela in i S1 samtidigt. Om S1 inte påbörjar inspelning  är det bara prova igen. 
Var noga med att keystep och S1 är inställda på samma tempo.  
Se även till att du inte har precount aktiverat i S1. 
Det kan bli lite off, men då är det bara att quantisera midispåret genom att högerklicka på det du spelat in och välja quantize så går det till sig.  Se då också till att du har timebase inställd på bars istf frames.  
Hoppas du blir hjälpt av detta.  Jag fick det att funka helt ok.  
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hejsan har testat runt ett par timmar nu😂det går ej att gå in på menyn (Sync to external devices ) den är grå, kommer ej in på den, jag har dock lyckats få saker i Sync vet inte hur jag gjort det, ända problemet nu är att det spelas en dubbel not var tolfte steg alltså sjukt frustrerande.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det kan mycket väl vara så att det är en pro funktion.  
Kul att du fått till det någorlunda.  
dubbelnoterna. Kan det vara att du spelar sequensern och S1 samtidigt så du får ljud från båda?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har haft så förut att jag spelade båda samtidigt då kom varje not dubbelt nu spelar den som det ska, men det blir dubbel not efter ca 12 steg. Det känns tråkigt att jag inte kan använda funktionerna som det skall har kollat massa Youtube videos har hållit på med att trixa nu i flera timmar. 

F4A3F0E5-8635-4337-B540-A27E8F4730AF.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Herregud har lyckats fixa det nu har ingen aning om hur jag gjort men hade inte du börjar skriva så hade jag inte fixat det hela är evigt tacksam för alla som har försökt hjälpa till och att inte har dumförklarar mig❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...