Jump to content
Annons

Senaste Rockklassikerna


Peter Remes

Recommended Posts

Hej, vilka är de senaste rockklassikerna som gjorts i modern tid? Jag tänker alltså på vilka som skapats i någorlunda närtid. Känns ju som att de bästa rockklassikerna är är gjorda någon gång på 70-80 talet.. Vad har vi för rockklassiker gjorda på 90 och 00-talet?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har svårt med att vad egentligen en rock-låt är, men den här borde bli en klassiker ? Från 2016.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För 90-talet kommer jag också först att tänka på all grunge och liknande (alltså typ nirvana, pearl jam, soundgarden, smashing pumpkins, alice in chains, blind melon m.fl), och sen på metallica och guns n' roses, och red hot chili peppers, men kommer på några artister till typ lenny kravitz, p j harvey, rage against the machine, jeff buckley, black crowes...

Men visst, om man förflyttar sig längre fram så känns det ju inte som att rocken har sin storhetstid just nu (eller på 2010-talet, eller 2000-talet)... 😔

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturellt är inte rock så inne längre, utan mest en krydda som används sparsamt idag. 

Det finns inte så många band generellt

Folk lägger inte så mycket tid på ett enskilt instrument längre. De som är virutioser, som behövs mer eller mindre för legendarisk rock, har kanske inte så mycket att vinna i att binda upp sig i en bandkonstalletion, utan kör sin egen grej för andra musiker ev. 

Det krävs pengar och super producenter för att spela in och producera rock på en hög nivå, riktiga studios etc, om det ska bli legendariskt, mer eller mindre. 

Där har vi ju några punkter. 

Sedan kan inget ersätta kraften i bra rock, så den kanske kommer igen!

Allt gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som känner för att förklara för mig kriterierna för en Rock låt ? Speciellt hur skiljer man Rock-Pop från 'bara' Rock och inte Hård-Rock ? Sen finns det ju Folk Rock och (hård)Rock - Ballader som gränsar mot vad, Soft-pop ? Det enda jag känner mig lite säker med är Rock-a-billy, den har ju nån typ fart i sina låtar och Gubb-Rock är väl sånt man kan dansa i sina tofflor till så ... är det här Rock ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah de är möjligt.. Lenny Cravitz håller jag med gör rockklassiker.. Det är som fint vin, det ska lagras. Men ändå så exempel Back in Black när den låten släpptes med AC/DC så blev den ju genast populär?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Peter Remes:

Ah de är möjligt.. Lenny Cravitz håller jag med gör rockklassiker.. Det är som fint vin, det ska lagras. Men ändå så exempel Back in Black när den låten släpptes med AC/DC så blev den ju genast populär?

Ja, men den är från 80-talet den med. Det var ju rockklassiker gjorda på 90 och 00-talet du frågade efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...