Jump to content
Annons

"De görs alldeles för mycke musik"


Recommended Posts

Rubriken är hämtad från nedanstående, den stämmer väl lika bra som nån av mina gitarrer (=så där) för vem vet vilken musik som är så att säga överflödig eller onödig och saknar förmågan att väcka något gensvar hos den som lyssnar på den. Den som tänker ägna sit liv åt att katalogisera musiken som är "alldeles för mycket" har inte den evighet som krävs för att fullfölja en sån uppgift. Själv köpte jag min senaste nyutkomna musik 1976 (Joni Mitchells "Hejira") och tyckte att den var syntesen av all musik som jag tyckte om (pop, jazz, folk, rock) men ingen dittills vågat sig på. Nåt sånt ville jag också göra. Istället har jag gjort sån där "alldeles för mycket musik". Här är några smakprov. Synpunkter på "produktion" och instrumenthantering kan inte bli nåt annat än att båda suger. Hantverket som intresserar mig ligger inte inom de områdena. Jag har ingen fallenhet för dem (läs "han är lat") om någon i övrigt så ägnar jag den åt harmonier, men framför allt texten. Inte för att jag har något att säga som inte redan sagts bättre av någon annan men "den som rosslar med sin egen strupe istället för att imitera en näktergals skönsång är åtminstone ärlig " (fritt efter Dostojevski.) Om någon är intresserad av samarbete, tjöt om musik eller tror sig ha kreativa förslag så hör av dig.  Eller inte. Jag har onödigt mycket låtar och låtidéer och delar gärna med mig. Den som kan räkna inser att jag lagt det mesta av mitt liv bakom mig (självklart! det har alla gjort!) vilket betyder att jag är yngre än Lemmy (han kan inte dö) men äldre än Bruce Willis. Och kom ihåg vad Lemmy sa/säger: "If you think you are to old for rock'n'roll, you are"

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssnade lite och tyckte att When The Guitars Cry var rätt skön. Den hade absolut "något". Skönt när just frasen "When the guitars cry" kommer som vid 0.41 och 1.42. Kanske kunde några små justeringar göras i låten också för att göra den ännu bättre(?) Som vid 2.31 så bara kändes det som att musiken tillfälligt drog iväg åt ett lite "obra" håll tyckte jag, så att den sköna känslan försvann en stund. Men ändå en nice låt som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej Bream. Ibland får jag för mig att en låt är för kort (galenskap jag vet) å istf att vara kreativ så klipper jag ut nån tidigare del å tänker mig nån "grej" innan som inte gör det uppenbart. Den där "grejen" blir bättre om jag har en idé klar men ibland så...asså låten var väl typ 2.31 i original. Nu sitter jag å remixar (dvs tittar på YouTube) efter en lista å flyttade upp WTGC. Bara synkade sång å klippte bort å . . .

Redigerat av Pär Nord
ångrade mig. så . . .
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag diggar låten. Och precis, om längd, jag kan också ha någon känsla när jag skriver låtar att man helst vill att låtarna ska vara typ minst tre minuter långa eller i alla fall inte mindre än två minuter, men egentligen... varför. Längden i sig borde ju inte spela någon roll. Det är väl mest om en låt verkligen skulle "kännas" för kort när man lyssnar på den som det kanske kan vara idé att försöka göra den längre. Men inte för att uppfylla någon "norm"...

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de trevliga (å insiktsfulla) kommentarerna. En av mina favoriter är Hank Williams som knappt hann uppleva vinylskivan innan han somnade in för gott i ett baksäte nånstans. 78-varvaren klarade väl tre minuter så det satte P för utsvävande påhitt (Dylans "Visions of Johanna" hade krävt fyra sidor) något jag inte tror HW nånsin reflekterade över ändå. Intro vers refräng vers refräng etc å pengarna hämtas i kassan på vägen ut. Lyssnade häromdagen på en bekant på YouTube som hade en så lång å tjatig låt att jag gav upp innan slutet. Den var isv 2 minuter å 21 sekunder. 1 minut å 21 sekunder var redan det för mycket. För mig alltså...      Här en lagom lång låt SOM JAG REDAN DELAT UPPTÄCKTE DEN VAKNA HJÄRNHALVAN

 

 

 

Redigerat av Pär Nord
delat spår SOM JAG REDAN DELAT. dumt . . .
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...