Jump to content
Annons
  • 0

Limiter på masterkanalen grusar ljudet, vad göra?


Jamen

Fråga

För att komma upp i "volym" (LUFS) så behöver jag höja master/main rejält, går då ej att exportera mixen utan att lägga limiter på main, men då hackas ljudet sönder på vissa partier. Jag har mixat med master/main nivå enligt bild. Mixar jag för lågt från början (separata instrumentspåren) eller vad gör jag för fel? När jag höjt master till +8db (!) för att få en LUFS på ca 14 så är mixen dessutom fördärvad. Ja åsså låter det grus där limitern tagit hand om topparna. Hjälp?

Main.png

Link to comment
Dela på andra sajter

9 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Att du behöver dra upp volymen på mastern behöver i sig inte vara ett problem, även om det kan kännas lite opraktiskt.

Men du - vad är det för toppar som får limitern att gå i taket? Det mixspåret som de topparna (transienterna) kommer ifrån borde troligen ha en snabb kompressor eller en limiter på sig. Då minskar du dynamiken i hela mixen när den går in i masterbussen, och du kan köra snällare kompressor och limiter på mastern som inte påverkar ljudet lika mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Tack för svar! Kören/stämmor verkar toppa i första hand, fast de är lågt ställda och med presetkomp mm...men jag ska se om jag kan hitta nån lösning där enligt ditt förslag.

Fast alla DAW-instrumentenen ligger ganska (mycket) lågt ser jag nu, de hamnar där efter att jag justerat dessa efter en virvel preset som komprimerar upp till noll, hoppas det går att förstå hur jag menar. Måste man ligga kring nollan?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ok. Måste bara fråga: Är du nöjd med balansen mellan sång, instrument, stämmor mm i mixen? 


Annars är min nästa idé följande:
Vet du var man hittar Gain Reduction på din kompressor (GR)? Du kanske har full koll, men annars visar GR hur mycket kompressorn sänker volymen på en volymtopp när den går över en viss tröskel (threhold - går oftast att ställa in). 

GR är det viktigaste att hålla koll på på en kompressor, tycker jag. Om du har ställt threshold/tröskelvärdet för högt kommer kompressorn aldrig att ge någon effekt, och du får inget utslag alls på GR. Om du å andra sidan har ställt threshold för lågt kommer riskerar du att komprimera sönder ljudet (du får ett jätteutslag på GR).


Det är superenkelt att bli lurad av att man lägger på en kompressor med en preset om threshold-värdet inte är anpassat till ljudstyrkan på spåret. Resultatet kan t.ex. bli att kompressorn inte gör någon nytta, och i värsta fall att man bara ökar volymen på spåret (men då tycker hjärnan att det låter bra, så då är man ändå supernöjd med sin nyinköpta plugg 😉 ).

Kolla hur många dB Gain Reduction du får i kompressorerna på sångspåren. Det kanske kan finnas någon bra ledtråd där! 🙂 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack igen för info, jag behöver läsa på mera 🙂

GR ger ca -2.5 dB, vet inte om det är mycket eller lite. Men jag löste det tillfälligt genom att sänka vissa trumslag där de krockade med annat. Editera tar sån tid bara. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

2,5 gainreduction på en limiter är inte mycket, om det inte är en limiter av det sämsta laget, då kanske man får ut 1-2 db innan det låter dåligt. 

Fabfilter pro L 2 går till 5 db gainreduction utan problem. Inte för att detta behövs på de flesta låtar, men det låter ibland bra med snävare loudness, ibland inte. 

Jag får en känsla av att det är nått fel på inställningarna.
Du nämde att du drog upp mastern 8 db, det kan man göra, men om du sätter en limiter och drar upp gainen så kommer du klippa

Dra ner mastern till 0 och dra upp gainen på limitern till 8 db + 2,5 db = 10,5db så gör du i alla fall rätt 🙂

Kanske jag har fel analys, men från vad du har skrivit så tror jag att detta kan vara problemet

Allt gott
Casper

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Stort tack!

Gain reduction 2.5 på vocalspåren med presets, ej masterkanal, förlåt knapphändiga uppgifter innan.

Innan jag justerade volymnivåer på kritiska ställen/spår not mot not låg peak på upp mot 15dB utan limiter med master volym på ca +8dB, har inte kvar alla inställningar efter fortsatt mixning, men på ett ungefär, och peakade då inte vid mastervolym 0dB.

Har nu provat att sänka mastervolym till 0dB och dragit upp gain på limitern på masterkanalen som jag tror att det menades, och det verkar som om detta löser större delen av problemet, även om LUFS behöver komma ner lite till, ”volymen” bättre utan att det limiterar för hårt.

När i mixningsprocessen kommer effekterna på masterkanalen in, redan från början eller mot slutet, smaksak eller finns det några rätt och fel? Kan jag göra mer i limitern på masterkanalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
47 minuter sedan sa Jamen:

Stort tack!

Gain reduction 2.5 på vocalspåren med presets, ej masterkanal, förlåt knapphändiga uppgifter innan.

Har nu provat att sänka mastervolym till 0dB och dragit upp gain på limitern på masterkanalen som jag tror att det menades, och det verkar som om detta löser större delen av problemet, även om LUFS behöver komma ner lite till, ”volymen” bättre utan att det limiterar för hårt.

När i mixningsprocessen kommer effekterna på masterkanalen in, redan från början eller mot slutet, smaksak eller finns det några rätt och fel? Kan jag göra mer i limitern på masterkanalen?

Bra att det löste sig!

Man kan limitera hur mycket eller lite som helst, inom ramen av att det är över -14lufs. Det betyder att när du peakar på 0 så är du över eller på -14lufs. 

Att tillägga är sedan när du skickar ljudfilen till streaming eller till videoediterare>videofil>internet/youtube
Så bör du ha minst 1-3 db headroom, därför annars distar man oftast processen från wav till mp3 (eller andra liknande codecs)

Detta är inga problem, därför oftast volym-normaliserar plattformerna musiken, till -14 lufs. (Med ren volymjustering. )

Därför bör du limitera med en limiter som automatiskt justerar output volymen, så att det låter lika starkt hela tiden, annars tror man att det är bättre för att det är starkare, sedan när du ska skriva ut filen, drar du upp outputen från limitern till tex -2db, med mastern på 0

Allt gott
Casper
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...