Jump to content
Annons
  • 0

Varför blir förstärkaren bananas?


rockdemon

Fråga

Reamping försök. 
jag vill använda gitarrförstärkaren till IR då jag fått till ett bra ljud på det sättet. Men, jag vill reampa di-spår. 
 

Kopplingsschema:
Ljudkort-reampbox-gitarrförstärkare-power attenuator-ljudkort. 

Oavsett hur jag kopplar så uppstår ett klickande ljud direkt jag ”sluter kretsen” dvs kopplar in både ut och in i ljudkortet, det är konstant rytmiskt ljud med kanske en sekund mellan varje klick. Som en läskig metronom. 
Kör jag på högtalarlåda istället för att koppla in till ljudkortets input så uppstår det inte. Det är ett klick som peakar ingångens kanal. Det har inget med volym och göra för den är på MIN i alla delar av kedjan. 

Jag testade XLR kabel istället för tele och då lät det weep weep weep och röret i förstärkaren lös med det  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Känns ju spontant som att du skickar ut ljudet från ljudkortets "main" utgång?

Då kommer ju ljudet först gå ut (diljudet) till stärkaren och sedan in i ljudkortet, sedan kommer din signal åter gå ut igen via ljudkortets ut (med den förstärkta signalen) tillbaka och så runt runt. Så signalen kommer ju bara bli starkare och starkare i typ en loop.

Du bör ju skicka ut diljudet via en separat utgång. Men kan ju missuppfattat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
21 timmar sedan sa frithiof:

Känns ju spontant som att du skickar ut ljudet från ljudkortets "main" utgång?

Då kommer ju ljudet först gå ut (diljudet) till stärkaren och sedan in i ljudkortet, sedan kommer din signal åter gå ut igen via ljudkortets ut (med den förstärkta signalen) tillbaka och så runt runt. Så signalen kommer ju bara bli starkare och starkare i typ en loop.

Du bör ju skicka ut diljudet via en separat utgång. Men kan ju missuppfattat.

Det tänkte jag inte på. Puckat av mig! Ska testa routa om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...