Jump to content
Annons
  • 0

Effektkedja och effekter för sång...?


Jizzen

Fråga

Jag skulle vilja få till mina sångpålägg bättre. Vill att de ska bli varmare/rundare och mindre hårda. Jag kör med Studio One Pro och micken är en dynamisk som jag överlag är mycket nöjd med. Har en kondensare också, men föredrar min dynamiska. Jag brukar lägga på effekter som finns i Studio One som t.ex. compressor, reverb, EQ, de-esser etc, men har egentligen ingen kunskap om inställningar utan vrider lite på vreden till jag tycker det låter hyfsat. Jag har dock även EZMix där motsvarande effekter finns..och dessa är ju lättare att kontrollera.

Några frågor:

1. Hur ser en bra effektkedja ut för sång?

2. Finns det några lämpliga grundinställningar att utgå ifrån för de olika effekterna i kedjan?

3. Är Studio Ones interna effekter tillräckliga eller blir det mycket bättre med separata plugin-effekter anpassade för sång? Vilka rekommenderas att köpa i så fall?

4. Hur får man sången att "sitta" bättre i mixen..alltså bäddas in på ett naturligt sätt?

5. Kan ni rekommendera några bra videos/tutorials som beskriver effektpålägg på sång och kanske de olika effekterna mer i detalj?

Här kan ni lyssna på hur ett av mina sångpålägg kan låta: https://melodiamstudios.bandcamp.com/track/in-your-heart

 

 

 

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

24 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Inga svar ännu, så jag passar på att svara och samtidigt undra om fråga 3 i mitt eget inlägg ovan. Efter lite googling har jag hittat att Izotope Nectar Elements kanske kan vara något att skaffa för effekter på sång?! Finns det en Pro-variant av Nectar också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Jag har nectar elements och tycker den är bra. Annars kan en fx kedja se ut så här:

EQ- kompressor ( gärna i flera steg ). Ev lite saturation. Sen lägger jag plate, hall, delay och slap delay på olika bussar. Använder reaper och utgår ibland från presets. Borde finnas i studio one också! 

Sen är det att öva och lyssna. Precis som ett instrument så ger övning färdighet. 
Lycka till! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
4 timmar sedan sa slejnard:

Jag har nectar elements och tycker den är bra. Annars kan en fx kedja se ut så här:

EQ- kompressor ( gärna i flera steg ). Ev lite saturation. Sen lägger jag plate, hall, delay och slap delay på olika bussar. Använder reaper och utgår ibland från presets. Borde finnas i studio one också! 

Sen är det att öva och lyssna. Precis som ett instrument så ger övning färdighet. 
Lycka till! 

Ja, jag har förstått att det kan vara klokt att lägga till flera olika typer av reverb och kombinera dessa så att man inte bara använder en typ. Ska testa det och dessutom kanske köpa Nectar Elements!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Punkt 4 igen: Lägg alltid ett högpassfilter först (ungefär) på sångkanalen - alltså en EQ som tar bort allt under en viss frekvens.

Skär bort allt under 100 Hz för en mansröst, eller kanske lite högre upp till 150-200 Hz (prova dig fram). Dels undviker du att det låga registret i rösten krockar med bas och låga frekvenser i kompet, men dessutom brukar sången ”backa” lite in i ljudbilden. 

Om man har ett glesare arrangemang (t.ex. bara sång och akustisk gitarr) kan man vara försiktigare med det här, men i tätare produktioner tycker jag att det kan göra stor skillnad. Bra även på bakgrundssång. 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

@mixamannen Yes du har rätt, 200 Hz var kanske lite att ta i, iallafall för leadsång och mansröst…. 😄 

Men en bra grej kan ju vara att prova med olika brytfrekvenser från 100 Hz och uppåt 150-ish och se vad som låter bäst för ens projekt (alltså dra frekvensreglaget uppåt/neråt under pågående uppspelning). 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2022-01-18 at 19:12 sa Jayway:

@mixamannen Yes du har rätt, 200 Hz var kanske lite att ta i, iallafall för leadsång och mansröst…. 😄 

Men en bra grej kan ju vara att prova med olika brytfrekvenser från 100 Hz och uppåt 150-ish och se vad som låter bäst för ens projekt (alltså dra frekvensreglaget uppåt/neråt under pågående uppspelning). 🙂 

Jag brukar använda EQ och lägga den runt 100-150 Hz. Dock sjunger jag tätt in på micken vilket gör att inspelningen från början blir lite mer basig än vad som kanske är nödvändigt. Ska experimentera lite mer med både EQ och avståndet till mick!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2022-01-18 at 19:30 sa mixamannen:

Dra frekvensreglaget upp och ner under uppspelning!....jag vet inte hur du mixar, men snuskigt lät det. 

:rolleyes:

Ja, jag ska testa lite olika frekvenser för att se hur det blir. Dock har jag ett annat dilemma..och det är att jag tycker volymen på sången alltid blir fruktansvärt låg såvida jag inte mer eller mindre skruvar upp gain på ljudkortet (Audient id4) på max. Inställd gain på typ 80% av max så hör jag knappt mig själv i hörlurarna under sångtagningarna! Är det bara att skruva upp gain så pass mycket att man verkligen hörs tydligt eller finns det något annat knep?

Snuskigt?! Hur menar du? Var min sångtagning tekniskt "snuskigt dålig", "snuskigt bra" eller bara "snusk snuskig"...? ☺️

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Absolut är det skillnad på var man reglerar volymen. Glömde skriva att i mitt DAW får jag nästan skruva upp till max också för att höra sången vid uppspelning. Att normalisera är jag tvungen till också förstås.

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
12 minuter sedan sa slejnard:

Går ju även sänka volymen på de andra instrumenten förstås. Så att du får din sångvolym som du vill ha.

De andra instrumenten är oftast klart lägre i nivå/volym än vad själva sångspåret är. Men det är kanske normalt att man på ljudinterfacet behöver dra upp gainen till kanske 90% för att tydligt höra sig själv i hörlurarna när man spelar in sin sång?! Ska man sedan följa rekommendationen att spela in sången -12 till - 18dB så blir det ännu klurigare att höra sig själv. Känner att det är dags att gå till botten med att få till en bra kvalitet på sånginspelningarna eftersom låtar nästan kan stå och falla med dem. 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)
17 hours ago, Jizzen said:

De andra instrumenten är oftast klart lägre i nivå/volym än vad själva sångspåret är. Men det är kanske normalt att man på ljudinterfacet behöver dra upp gainen till kanske 90% för att tydligt höra sig själv i hörlurarna när man spelar in sin sång?! Ska man sedan följa rekommendationen att spela in sången -12 till - 18dB så blir det ännu klurigare att höra sig själv. Känner att det är dags att gå till botten med att få till en bra kvalitet på sånginspelningarna eftersom låtar nästan kan stå och falla med dem. 

Ja, det är en lämplig nivå för det som ska inspelningen. Den ska vara så hög som möjligt men inte så hög att man får digital klippning, så man behöver marginaler. Men det behöver inte vara det som kommer ut ur mixern.  Nu vet jag inte hur man gör det i Studio One men en funderar förmodligen som övriga DAWs så det du ser i din mixer vy har ingenting att göra med vad som kommer in på "band" utan är det som man lyssnar på. 12-18 db är det som justerar på preampen eller ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Men du…vilket ljudkort har du? Om du har direct monitoring i ljudkortet borde du inte behöva blanda in volymen som du ställer in i Studio One överhuvudtaget, eller? Jag är lite inne på samma sak som @pme att volymen för inspelning och lyssning kontrolleras delvis på olika ställen…

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2022-01-18 at 08:09 sa Jayway:

men dessutom brukar sången ”backa” lite in i ljudbilden. 

Mkt användbart! Tack!

Angående inspelningsvolym i Studio One, ingen expert alls och ber om ursäkt om detta redan sagts ovan på annat sätt, men använder själv programmet och då ställs det automatiskt en inspelningsvolym -12 som utgångsläge, sen reglerar jag lyssningsvolymen på ljudkortet (AudioboxII) där det finns ett reglage för lyssningsvolym. Gain på kortet är ca kl 13 och det blir en rätt ok grundnivå på inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
17 timmar sedan sa Jayway:

Men du…vilket ljudkort har du? Om du har direct monitoring i ljudkortet borde du inte behöva blanda in volymen som du ställer in i Studio One överhuvudtaget, eller? Jag är lite inne på samma sak som @pme att volymen för inspelning och lyssning kontrolleras delvis på olika ställen…

Jag använder ett externt Audient id4 som inte har direct monitoring.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tror jag har löst problemet. Det verkar ha varit "skit bakom spakarna" här på då sätt att jag helt enkelt har haft för låg ingångssignal vid inspelning av sången. Jag har alltså skruvat upp gainen, men själva inspelningsnivån har varit låg. Lite obegripligt eftersom när jag testat förut så har nivån i Studio One alltid "slagit i taket" och distat så jag har inte kunnat ha så hög ingångssignal utan istället fått sänka gainen. Nu ska jag prova att sänka gainen rejält och istället skruva upp ingångssignalen. Får se hur det blir...

 

Edit: Ja, nu blir sångpåläggen klart bättre och jag hör mig själv tydligt i lurarna. Den starkare ingångssignalen gör att jag nu också kan sjunga längre från micken. Tack för alla era inputs!

Redigerat av Jizzen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)
1 timme sedan sa Jizzen:

Jag använder ett externt Audient id4 som inte har direct monitoring.

Ditt ljudkort har en ratt som det står monitormix. Där balanserar du sångljud och ljudet från din DAW.

Direct monitoring med andra ord! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
5 timmar sedan sa drloop:

Ditt ljudkort har en ratt som det står monitormix. Där balanserar du sångljud och ljudet från din DAW.

Direct monitoring med andra ord! 

Ok, så det är det som är direct monitoring alltså. Hade för mig att det var någonting annat. Hur som helst så står ratten i stort sätt alltid ställd på "DAW" och ändras bara tillfälligt om jag ska justera insignalen. Så jag har inte haft någon "felbalansering" där som gjort att jag inte hörde mig själv så väl i lurarna vid sångpålägg. Men tack för upplysningen i alla fall! 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ok, men då har du nog en variant att testa! 🙂  Stäng av monitoring på sångkanalen inne i Studio One, så att du slipper den medhörning som går genom programmet och som har den latency som du nu ev. hör i din lyssning (?). Skruva sedan ratten Monitor Mix mot ”Input” tills du tycker att ljudet från mikrofonen hörs lagom mycket när musiken spelas upp. Nu loopas sångljudet vid inspelning till dina lurar i ljudkortet utan att behöva passera genom datorn, och du borde slippa störande latency.

(Om du inte redan gör så här)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)

Själv så kan jag inte lyssna via DAW när jag lägger sång eftersom jag påverkas negativt av latencyn även om den är riktigt liten. 

För mig är direct monitoringen (zero latency lyssning, inget delay alls) ända sättet att lyssna när jag lägger sång. Dvs jag balanserar sången med den ratten som du nu har bara på DAW. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)

Man kan mixa in lite reverb från sången också. Dvs 100% wet och där gör lite latens inte så mycket och en del ljudkort har en inbyggd effektenhet med reverb som kan användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...