Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Sitter här på nattkröken på mitt jobb o funderade på lite musik och vad mitt nästa projekt ska bli.

Då slog det mig att på den gammla goda Amiga-tiden och Protracker fanns det något där man kunde "vibrera" tonerna. Vet inte riktigt vilket ord jag ska sätta på det så "vibrera" får det bli. Man satte iaf en jäkla massa olika sifferkombinationer mellan tonerna och på så sätt kunde man leka med våglängderna(?) på det ljudet man använde.

Senare på PC-tiden använde jag mig av ModPlug Tracker men då hade jag gått ifrån att göra sådan musik så jag bemödade mig inte att leta efter ifall det fanns eller inte.

Kan man på något sätt göra det i Reason? Har nämligen ett ljud som jag tror skulle passa ypperligt för den sortens lek med våglängder.

-------------------------

Vidare när jag satt och funderade kom jag ihåg att på den tiden, om man hade ett kort ljud, så kunde man sätta en loop på den och "ratta" in vart loppen skulle börja o sluta.

Går det att göra i Reason?? Det är samma ljud som jag omnämde ovan och jag tror att en komination med att få en loop på detta korta ljud samt att leka med våglängderna skulle kunna bli väldans kul.

--------------------------

Visst, är man riktigt skicklig så kan man säkert ordna till ett liknande ljud med Subtractorn och kanske en Scream 4 för att dista ljudet lite. Men nu är jag inte så superhaj på att få till bra ljud med Subtractorn tyvärr.

Hoppas någon känner igen detta "fenomen" och kanske t.o.m har en lösning på det.

Ha en fortsatt bra kväll, de som är uppe....

/ Neontripp

Edited by Neontripp
Annons
Posted (edited)
Då slog det mig att på den gammla goda Amiga-tiden och Protracker fanns det något där man kunde "vibrera" tonerna. Vet inte riktigt vilket ord jag ska sätta på det så "vibrera" får det bli. Man satte iaf en jäkla massa olika sifferkombinationer mellan tonerna och på så sätt kunde man leka med våglängderna(?) på det ljudet man använde.

....

Vidare när jag satt och funderade kom jag ihåg att på den tiden, om man hade ett kort ljud, så kunde man sätta en loop på den och "ratta" in vart loppen skulle börja o sluta.

1. Vibrato får du genom att använda LFO som påverkar oscillatorerna. Finns både i syntarna och samplers.

"LFO på OSC" men håll amount på 0. Vrid istället upp LFO-påverkan under Mod Wheel. Så när du vrider till på modulationshjulet kommer du att få vibratot.

2. Jajamän, kolla i din NN-XT. Precis under det blåa fönstret hittar du "Root, Tune, Start" osv.

Lägg in din sampling och vrid till rattarna "Loop Start" och "Loop End" som du vill... Att leka med ratten Start (även kallad Sample Start i NN-19) kan också ge roliga effekter, missa inte det :rolleyes:

Edited by vectro
Posted
Senare på PC-tiden använde jag mig av ModPlug Tracker men då hade jag gått ifrån att göra sådan musik så jag bemödade mig inte att leta efter ifall det fanns eller inte.

Vibrato för IT: HXY där X är hastighet, 0-F, och Y är djup, 0-F

Inte för att det var det du frågade efter, men ModPlug använder man ju fortfarande typ dagligen, så det där sitter i huvudet :rolleyes: