Jump to content
Annons

Vilket tycker du är bästa albumet 2021?


Björn Olsberg

Recommended Posts

Hej! Jag blev sugen på att höra vilka album ni forumiter anser är de bästa från 2021. Bra lyssningstips är alltid spännande.

Jag kan ju börja med tre som har fått många spelningar i mitt bibliotek, och som bara händelsevis råkar vara svenska:

Timbuktu - Du gamla du nya
Motivering: Stilsäkert, svängigt och intelligent. Timbuktu i sitt esse.

Augustine - Weeks above the earth
Motivering: Pop i sin mest välproducerade och medryckande form.

Creye - II
Motivering: Hårdrock som får det att kittla i 80-talsnerven, och som har lyft ännu mer med en ny sångare.

Känns som att det har rullat en hel del jazz, men inser att det inte har fastnat någon favorit från det gångna året. Från förra tycker jag att Ulf Wakenius platta Taste of Honey utmärker sig. Och den är ju händelsevis också svensk 😲

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul idé - jag älskar listor 😃  Och alltid skoj att få musiktips!
Av ovan tre har jag bara hört Augustine tidigare så jag får lyssna in mig på Timbuktu och Creye också.

Mina topp-album från i år då:

Morgan Wallen - Dangerous the double album
I en tid där det nästan uteslutande handlar om singlar är det skönt när någon släpper ett dubbelalbum (trettio låtar!). Albumet som är Wallens andra gavs ut redan i januari men jag lyssnar fortfarande på det farligt mycket. Fantastiskt härlig produktion (vad kan man förvänta sig av Nashville-proffs?), fylliga gitarrer och lagom tragiska countrytexter.
🎵 - Somebodys Problem


Olivia Rodrigo - Sour
Världens största kvinnliga artist detta året? Nu kanske Billie Eilish och Taylor Swift inte håller med, men debutalbumet från blott 17-åriga Rodrigo är fullsmockat med hits och tonårsångest. Dessutom med härliga blinkningar till såväl The Clash, Paramore och Nirvana. Lyssna bara på introgitarren till brutal - det är som taget från Bleach (Nirvanas debutalbum).
🎵 - brutal
 

dltzk - Frailty
Artistnamnet var jobbigt att lägga på minnet ända till jag lärde jag mig att det ska uttalas "Delete Zeke".
Tänk dig att blanda lika delar akustisk gitarr, vinylsprak, EDM-studs, hundskall och sång med lagom dos bitchrusher - I EN OCH SAMMA LÅT. Jag tycker det funkar alldeles utmärkt. Kul skiva som närmast kan klassas som en blandning av bedroom-pop, synt, shoegaze och digicore.
🎵 - Search Party

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Vad gör vi som inte favoriserar och har ändlös beundran för svensk musik? Den har aldrig tilltalat mig alls, inte sen Uggla släppte "Vad ska man ta livet av sig för...".

Det bästa under året har varit att återupptäcka bandet Rush med albumet: Moving Pictures.

2:a måste bli valfritt album med Yes: Close to the Edge

3: den nya favoriten, Emerson, Lake & Palmer: Pictures at an Exhibition.

 

Må gott och God Jul alla "forumister"...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kände mig sååååååå mossig nu. Min stora hobby är att dricka vin och utforska musik. Det är ju fantastiskt men kom på att jag har faktiskt ingen aning om vad som släppts detta året. Kollar jag in vad som spelats på min Spotify är typ inget ifrån detta året. Gud, kändes som ett slag i magen. 

På min Spotify har jag "blandband-listan" från många år men inte från -21.

 

Jag är 45, tänk om jag blivit bitter och känner att det va bättre förr - när det var sämre ! 

Jag har några dagar kvar att uppdatera mig på så får återkomma.

 

Edit: har lyssnat sjukt mycket på IDLES nya. Så får ranka det som högst och enligt mig jävligt bra !

Redigerat av BrusÅknaster
Link to comment
Dela på andra sajter

RealnameHSS (oregistrerad)

De album jag tveklöst lyssnat mest på 2021;

Ant Wan Leylas World - speciellt två låtar shot caller & 1942.  Shot caller är lite råare och är nice när man behöver tagga till och vara med i matchen. 1942 däremot, är en låt om kärlek och är väldigt djup, likt poesi och med Youtubevideon blir den ännu bättre. Sen såklart Dom pérignon han bara bjuder upp till Swedish drill. 

Ant Wan Wow2- med låtarna Innan musiken den är också rätt hård men med riktigt nice flow och lyrik & 5AM  en lugn låt men med riktigt nice sound. Asså alla låtar på detta albumet är egentligen galet bra. 

Rekommenderar alla att lyssna igenom båda albumen. För mig är Att Wan helt klart nummer 1! 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu har jag funderat på det här ett tag. Efter två riktigt bra år 2019 och 2020 var 2021 var lite av en besvikelse för mig. Om det beror på att jag inte haft koll, eller om det varit allmän coronastiltje vet jag inte. Min favorit från 2021 är nog Slaughter to Prevail med plattan Kostolom. Kanske inte så nyskapande, men en fantastisk trummis, brutal sång, variation, välproducerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det här tycker jag är årets svenska överaskning. Sucker för indiepop när låter så här.

Speciellt låten Dirty Words.

 

Molly Sandéns album "Dom skall veta" är också kanon!

 
Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...