Jump to content
Annons
  • 0

Uppgradera datorkomponenter - Värt det eller inte?


Trumpeter

Fråga

 

Behöver lite hjälp med input för eventuell uppgradering dat musikdator.

Jag har idag en HP Pavillion 550-111no med en i5 6400 processor, 8 GB i RAM som knastrar vid för stora produktioner vilket ju indikerar att processorn är för klen. 

Tanken är att utöka till 16GB i RAM istället och byta hårddisk till en SSD disk men jag vet inte hur mycket skillnad det skulle göra framförallt med mer RAM minne när det gäller att datorn laggar, beror kanske såklart på hur stora produktionerna är men oftast består de av 2 - 3 gitarrer, 1 bas plus Toontracks trumljud och ett par tre syntljud, just nu funkar det inte utan laggar ganska snabbt när synt nummer två läggs på gitarrerna och trummorna. Jag kör Cubase 10 Artist.

Är det värt att uppgradera med endast SSD hårddisk och RAM? Vilken nivå på datakomponenter måste man upp i för att klara relativt stora produktioner utan att överdriva?

 

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

11 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Jag kör mycket CAD och upplevde en enorm skillnad när jag bytte till 16GB och SSD. Men märkte ingen skillnad mellan i5 till i7, det verkar nog mera bero på deras takt frekvenserna ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1

Hej! Ja, kanske bättre att satsa på en ny dator med snabbare processor.

Men, det låter ju ändå som att din dator dyker ganska snabbt… Jag håller med @Hasselsnoken om att det är idé att kolla på buffer size i dina ljudkortsinställningar. Jag kör själv ofta med buffer size på max när jag mixar stora projekt, men drar ner buffer size när jag ska spela in något instrument för att slippa störande fördröjning/latency.

En annan bra grej för att spara prestanda är att frysa/freeze spår där det ligger tunga syntar eller effekter (t.ex. spår med en gitarrplugg/AmpSim). Jag kör inte Cubase, men funktionen verkar finnas där också. Ett spår som fryses mixas tillfälligt ner till ett audio track så att effekten/synten inte används i realtid vid uppspelning. Du kommer att höra samma sak som förut, men det tar betydligt mindre prestanda vid uppspelning. Du måste sedan ”unfreeze” ett spår om du vill ändra det, och det kan ju känna lite meckigt - men det är ett bra sätt att komma runt sina prestandabegränsningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)
On 2021-11-18 at 14:43 sa peterT:

Din cpu är inte så snabb.

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-6400+%40+2.70GHz&id=2578

Jag skulle inte uppgradera utan köpa en ny.

Håller med. 

Du kan dessutom kolla vad som är den trånga sektorn genom att trycka ctrl+alt+del och välja aktivitetshanteraren och så vad som ligger närmast att ta slut. Det är sällan disk eller primärminne. Oftast är det CPU.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack för alla bra svar!

Jag kommer att satsa på ny dator nu framöver och tänkte sätta ihop en själv med AMD Ryzen 5 eller 7, ingen aning om 7 är overkill jämfört med 5 men vi får se, ingen riktig kolla på hur långt ifrån de står varandra i verklig kapacitet. Tänkte försöka fynda en del av komponenterna nu på Black Friday om det går. Tycker det verkar svårt att fynda en redan färdig ihopsatta dator som passar jämfört med vad man får med lösa komponenter.

Tills jag fått ihop ny dator blir det att testa alla bra förslag till att minska belastningen på den dator jag har just nu. Jag har inte försökt men några av förslagen tidigare så det borde göra skillnad oavsett.
 

Alternativet är kanske att byta CPU på den jag har men då är den bästa som moderkortet klarar en i7 6700T, 4 kärnig, 8 trådar 2,8Ghz. Risken är väl att man lägger pengar på grejer man ändå måste byta ut igen om ett tag. 
 

Köper jag SSD disk till den gamla går det ju visserligen att stoppa den i en annan dator senare. 
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)
6 minuter sedan sa Trumpeter:

Tack för alla bra svar!

Jag kommer att satsa på ny dator nu framöver och tänkte sätta ihop en själv med AMD Ryzen 5 eller 7, ingen aning om 7 är overkill jämfört med 5 men vi får se, ingen riktig kolla på hur långt ifrån de står varandra i verklig kapacitet. Tänkte försöka fynda en del av komponenterna nu på Black Friday om det går. Tycker det verkar svårt att fynda en redan färdig ihopsatta dator som passar jämfört med vad man får med lösa komponenter.

Tills jag fått ihop ny dator blir det att testa alla bra förslag till att minska belastningen på den dator jag har just nu. Jag har inte försökt men några av förslagen tidigare så det borde göra skillnad oavsett.
 

Alternativet är kanske att byta CPU på den jag har men då är den bästa som moderkortet klarar en i7 6700T, 4 kärnig, 8 trådar 2,8Ghz. Risken är väl att man lägger pengar på grejer man ändå måste byta ut igen om ett tag. 
 

Köper jag SSD disk till den gamla går det ju visserligen att stoppa den i en annan dator senare. 
 

 

Den nya datorn kommer troligen bli minst 3ggr så kraftfull om man ser till CPU så du kommer garanterat få ett ballare musikliv efter uppgraderingen

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
1 timme sedan sa Trumpeter:

Tack för alla bra svar!

Jag kommer att satsa på ny dator nu framöver och tänkte sätta ihop en själv med AMD Ryzen 5 eller 7, ingen aning om 7 är overkill jämfört med 5 men vi får se, ingen riktig kolla på hur långt ifrån de står varandra i verklig kapacitet. Tänkte försöka fynda en del av komponenterna nu på Black Friday om det går. Tycker det verkar svårt att fynda en redan färdig ihopsatta dator som passar jämfört med vad man får med lösa komponenter.

Tills jag fått ihop ny dator blir det att testa alla bra förslag till att minska belastningen på den dator jag har just nu. Jag har inte försökt men några av förslagen tidigare så det borde göra skillnad oavsett.
 

Alternativet är kanske att byta CPU på den jag har men då är den bästa som moderkortet klarar en i7 6700T, 4 kärnig, 8 trådar 2,8Ghz. Risken är väl att man lägger pengar på grejer man ändå måste byta ut igen om ett tag. 
 

Köper jag SSD disk till den gamla går det ju visserligen att stoppa den i en annan dator senare. 
 

 

6700T är inte speciellt mycket snabbare än den du har.

Här har du en lista på hur snabba olika cpu:er är.

https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Försök att få en med så högt värde som möjligt. Helst över 20 000 så har du en dator som är 4 ggr snabbare än den du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...