Jump to content
Annons

Rensa bort oanvänd audio.

Benke

Recommended Posts

Hej, hej.

Jag brukar spela in trummor på sisådär nio spår. Eftersom jag ofta är ensam när jag spelar in så loopar jag upp det jag ska spela in och springer allt vad jag har in i studion och gör några tagningar. Sedan väljer jag en av dessa och vill således inte ha resten. (det blir ju långa, långa audio-filer)

Finns det nåt smart sätt att bli av med den audio som inte syns i arrangefönstret?

Det blir så stora filer om man tex ska skicka dom över nätet.

Annons

Självklart finns det funktioner för detta!

Lösningen finns i Audio Window (Under Audio-menyn, eller Äpple-9)

I det fönstrets Edit-meny finns ett kommando som heter 'Select Unused'. Det väljer alla ljudfiler som du inte använder i Arrangefönstret. Radera dessa.

Med kommandot 'Optimize File(s)' i Audio File-menyn kan du putsa de ljudfiler du använder. Då görs ljudfilerna om till exakt den längd som regionerna har.

Edited by MusicNixon

• 3 weeks later...

Inte att förglömma PROJECT > Clean Up!

Då raderas alla audiofiler du plockat bort från audiofönstret samt ev gamla bounces du gjort även från hårddisken på ett enkelt sätt. Brukar köra det då och då, man spar ju så mkt crap annars 😲

En annan funktion finns också....som jag inte minns exakt nu....men den ligger under....hmm..."save as", "save project as" eller nått sånt....kanske "export projekt as"......äh, fan...ska kolla när jag har tillgång till datorn...

Man sparar om hela projektet i en ny mapp, och kan bocka i lite rutor....

1: Den sparar om alla audiofiler som används i projektet (superbra om man använt ljudfiler som ligger i andra mappar) till en ny mapp, och fixar nya sökväg...

2: Man kan välja att den samlar ihop alla samplingar som används i EXS-instrument(pianon, stråkar eller vad man nu har) och sparar om även dessa i en ny mapp....

3: Man kan välja att den skall ta bort allt från den gamla mappen också...

fanns några andra rutor att bocka i också, som jag inte minns riktigt....

Denna funktion är suverän när man skall backauppa projekten....

när man sedan öppnar dem om ett par år vet man att så länge man har EXS24an installerad, kommer alla dessa instrument att fungera...även om man inte har själva bankerna installerade längre.....dock finns ingen smidig lösning på andra mjukvaruinstrument om man inte bouncat ner dom förstås....(vet inte hur denna skulle se ut ens)

på detta sätt har jag råkat få med mig en hel del samplingsbibliotek från en annan studio som vi jobbat lite i....bara man öppnade dessa projekt så jobbade logic lite, sen fanns alla dessa "instrument" upplagda snyggt och prydligt i EXS-samplern.....och tydligen sparas hela biblioteken, inte bara just de toner/samplingar man använder i låten....

....kanske är ett smidigt sätt att backupa samplingsbibliotek på....skapa ett projekt som innehåller alla instrument man vill backupa....och sedan backuppa det projektet.........så fort man öppnar det sen, på en dator som inte har biblioteken, så skapas ju alla dessa......**funderar**