Jump to content
Annons

Spotify har sönder min mix!


Anodyne Havoc

Recommended Posts

Hej!

Skulle behöva hjälp med en sak. Skickade via Distrokid upp en helt OK mix av ”It’s never too late”. Låter bra överallt, konformerad med verktyg för loudness så att alla streamingtjänster ska behandla den så gott som utan korrigering.

Kan några vänliga själar lyssna fem sekunder på Spotifyversionen och den mastrade mixen som jag skickade dit och verifiera om Spotifyversionen låter ”förstörd” i jämförelse?

Och här är originalet: http://www.mixerized.com/music/NeverTooLate.wav

Tack på förhand - Anodyne

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Thanks!

Plotten tjocknar. När jag skickar mixen till vänner som klagar på att Spotifyversionen är komplett trasig och det är natt och dag vid jämförelse. Men när jag försökte soundgrabba ljudet från Spotify med Audio Highjack så.lät det bra. Och när jag menar att det låter dåligt så menar jag inte komprimeringsartefakter utan sönderkomprimerat, platt och på gränsen till fasfel och brus.

 

Anodyne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Men den skillnaden jag hört och som vänner beskrivit är så groteskt osubtil att det förstör hela lyssningsupplevelsen. Nästa steg är att lyckas få till en audiograb när det låter som värst. Det slog mig som en bra ide att fråga här om andra får samma trasiga lyssningsupplevese.

Men det kanske vore bra att bredda frågan - låter ens någon av versionerna bra?

 

I mina referenslurar och mina Genelec låter det utmärkt (det är inte världens bästa trackning) men en hyggligt normal mix...

Redigerat av Anodyne Havoc
Stafel å järnsläpp
Link to comment
Dela på andra sajter

Min mix är -18 rms och inga toppar över -6. Mixen lät utmärkt när jag skickade in den till Distrokid. Människor runt om i världen konstaterade att det lät skit så jag skickade originalmixen. Reaktionen blev: ”Ojdå - det var en jävla skillnad”! Så jag började lyssna på den på olika devices och kan konstatera att det låter skit på 99% av ställena.

Så jag undrar vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och på https://www.loudnesspenalty.com (dagens tips) så låg jag perfekt på alla 0 utom en -2 vilket är lysande.

Min fråga är inte hur man mastrar eller vid vilka nivåer man håller sig. Min fråga är: hör du den galet stora skillnaden som ett flertal och OM du gör det - kan du förklara varför.

 

Vänligen - Anodyne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på en enhet där det låtit trasigt förr och det låter helt ok. Jag kommer att etikettera det som bandbreddsbegränsande algoritmer från streamarnas sida och fortsätta med den roliga biten - att göra musik.

Tack för hjälpen!

 

👍

Redigerat av Anodyne Havoc
D
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...