Jump to content
Annons
  • 0

Rockmusiker, hur skriver du låtar?


simbokarl

Fråga

Jag har skrivit 70-80-talsinspirerade rocklåtar i 4 år nu, mitt band och jag skrev bara en låt och demade den på en kväll. Men jag gillar att skriva på egen hand och har ett par album värda låtar. Vanligtvis börjar jag med texter, skriver en hel låt och kommer med en m Tweakbox elodi i mitt huvud. Jag  Appvalley är sångare för mitt band och spelar inte några instrument. Så alla idéer jag har är bara i mitt huvud. Hur skriver ni alla andra rockmusiker din musik? Någon process? Börjar du med musik eller texter?

Redigerat av simbokarl
Link to comment
Dela på andra sajter

7 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Brukar komma på någon gitarr eller keyboardmelodi. Sedan kommer sångmelodi och text ganska nära varandra. Slaskar in i hemstudion och skickar över till mina compadres i progstudioprojektet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Plötsligt sitter jag där med en melodi och försöker komma på vad det är den säger, om det vore ord.

Det är skitsvårt att forma en musikaliskt dialog, typ två melodier pratar med varandra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag brukar lyssna på mina slaskar när promenerar eller annat. Ibland (tämligen ofta) får hjärnan ideer om melodi, text till existerande melodi(er). De limmar då ihop. Svårare spela till sig limmelodi. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ibland kommer en liten text eller mening upp i huvudet. Lite senare en del av refrängen. Riffen senare eller tvärtom. Alltid varierande. 

Hur texterna blir beror på sångstilen, tempo eller känslan i låten vad den vill säga. 

Oftast finns texten/"fraserna" i låten så är säga.  Musik talar ju till en 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Mina låtar uppkommer i stort sett alltid när jag sitter och leker med något instrument, oavsett om jag behärskar det eller inte. Kan vara allt från ett enkelt trumkomp med samplingar från datorn tills att jag plinkar på gitarr, piano eller bas. Eller... att jag hör en melodisnutt från tex en tv-serie eller annat band som jag sedan leker vidare med och omvandlar.

På senare tid har text stundvis vuxit fram innan melodi, vilket (personligen) ger nya perspektiv. Alltid roligt när musik får anpassa sig efter text, istället för tvärt om.

/J

 

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...