Jump to content
Annons

Hur fungerar det med släpp av Album/EP/Singel på spotify?


Fendermeddle94

Recommended Posts

Jo, alltså, jag har några funderingar.

 

Jag klurar på hur jag ska lägga upp mina kommande släpp, från flera vinklar. Har några frågor, se om någon vet lite mer om detta?

1. Singlar. Om jag släpper ett album, kan jag också släppa singlar från det albumet? Kan jag släppa flera singlar? Kan jag släppa en låt som singel efter att jag släppt den på album?

Jag undrar också om jag kan koppla samman singlar med albumspåren, så att det inte blir två seperata spår för streaming, utan att, om någon lyssnar på singeln, så blir det också som en lyssning på albumtracket. Förstår ni hur jag menar?

2. Kan man ändra formatet på ett släpp man har gjort? Dvs, säg att jag släpper två EP's. Kan jag senare sätta ihop dem till att bli ett Album, om jag skulle vilja detta?

Alternativt, samma sak som frågan med singel-albumkopplingen ovan. Kan jag koppla samman spåren i en EP och i ett album, så att de båda går på samma stream-räkning? Igen, alltså, så att om någon lyssnar på album-spåret, och nån annan lyssnar på EP-spåret, så syns sammanlagt två lysningar i båda dessa samlingar.

 

Jag skulle helst vilja undvika att få flera olika spår med olika lyssningar, utan "samla" streamsen till ett spår, och undrar då om det ändå går att promota en låt som singel typ, samtidigt som den finns med på en skiva/EP.

 

Hoppas ni förstår funderingarna! Tack på förhand!

Mvh//

Redigerat av Fendermeddle94
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
14 timmar sedan sa Fendermeddle94:

Jo, alltså, jag har några funderingar.

 

Jag klurar på hur jag ska lägga upp mina kommande släpp, från flera vinklar. Har några frågor, se om någon vet lite mer om detta?

1. Singlar. Om jag släpper ett album, kan jag också släppa singlar från det albumet? Kan jag släppa flera singlar? Kan jag släppa en låt som singel efter att jag släppt den på album?

Jag undrar också om jag kan koppla samman singlar med albumspåren, så att det inte blir två seperata spår för streaming, utan att, om någon lyssnar på singeln, så blir det också som en lyssning på albumtracket. Förstår ni hur jag menar?

2. Kan man ändra formatet på ett släpp man har gjort? Dvs, säg att jag släpper två EP's. Kan jag senare sätta ihop dem till att bli ett Album, om jag skulle vilja detta?

Alternativt, samma sak som frågan med singel-albumkopplingen ovan. Kan jag koppla samman spåren i en EP och i ett album, så att de båda går på samma stream-räkning? Igen, alltså, så att om någon lyssnar på album-spåret, och nån annan lyssnar på EP-spåret, så syns sammanlagt två lysningar i båda dessa samlingar.

 

Jag skulle helst vilja undvika att få flera olika spår med olika lyssningar, utan "samla" streamsen till ett spår, och undrar då om det ändå går att promota en låt som singel typ, samtidigt som den finns med på en skiva/EP.

 

Hoppas ni förstår funderingarna! Tack på förhand!

Mvh//

Hej Fender, det är relevanta frågor du ställer.

1. Du kan släppa precis hur många singlar du vill. Varje singel blir dock en separat uppladdning med eget omslag, ljudfil och ISRC kod osv.

Det går att slå ihop redan uppladdade låtar med kommande album, men hur du gör och om det är möjligt beror på vilken distributionstjänst du använder. Distrokid skriver så här: 

"Just upload the single first, and then upload the entire album (including the single) as a separate release. Once the full release is in streaming services, you can choose to leave the single, or remove it and only have the album version available.

Note: If you use your existing ISRCs (you need to have the Musician Plus or Label plan to do so), the exact same audio file as in your original upload, same metadata (track titles, artist name, etc.) this might help retain play counts/playlists for the single in some streaming services. Nothing that we (or services) can guarantee, however."

Här finns mer info: 

Kort och gott: Det ska gå, men är inte helt okomplicerat och jag rekommenderar att du kontaktar uppladdningstjänsten du använder för att säkerhetskälla att det blir rätt.

2. Det borde vara samma princip som ovan, så jag får hänvisa till det svaret tillsvidare.

Med detta sagt har jag själv aldrig försökt att koppla samman en singel eller en EP med ett album, vilket borde vara mycket enklare än vad det är just nu. Kanske någon annan sitter på mer information?

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte riktigt koll men så här ser det ut för mig. På själva Spotify så samlas alla streams på låten till en klumpsumma streams.

På Spotify artist sektionen så ser du dina streams för varje släpp, alltså inte som en klump.

Du kan släppa låtarna precis som du vill men du behöver göra ett nytt skivsläpp varje gång.

En låt har alltid en ISRC kod oavsett version, så det skall du bara ha och använda en.

Redigerat av YellowStudio
blabla
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...