Jump to content
Annons
  • 0

Söker idéer ang USB mixer för instrument


liggisten

Fråga

Hej alla!
Jag har länge försökt hitta ett enkelt sätt att koppla in mina instrument i datorn för att göra lite amatör-inspelningar.

Men dessvärre är det oftast ekonomin som sätter stopp, eller att jag blir osäker på vad jag faktiskt vill ha och behöver..

Jag har en klase med instrument, gitarr, banjo(kontakt-mic), bas, el-trummor, orgel, keyboard och så vidare, några används mer än andra, men alla behöver gå att koppla rakt in i mixern, på minst 4 instrument-kanaler samt mic.

Jag har inga andra förstärkare för stunden och önskar slippa släpa på separata stärkare och ljudkort, så ett inbyggt USB-ljudkort med åtminstone skapligt låg latency känns viktigt.

Just nu spelar jag bara akustiskt hemma, allt utom trummorna har inbyggd högtalare eller är akustiskt, så hemmavid behövs egentligen bara hörlurar + dator-anslutning.

När jag spelar borta vill jag kunna koppla allt in i mixern, och mixern till ljudsystemet, för att slippa separata förstärkare/högtalare till varje instrument.

 

Jag kommer ju nästan uteslutande jobba med ett instrument åt gången här hemma, men jag kommer vilja spela in live-framträdanden med minst 4 instrument samt sång.

 

Så givet dessa "krav", vad är det egentligen jag letar efter?

 

Jag skulle varmt uppskatta tips och förslag, ekonomiska alternativ är särskilt uppskattat! :)

Men även påpekanden om tankevurpor uppskattas! ..Vill ju inte slänga massa pengar i sjön på grejor som inte funkar för mig..

 

Jag vill förtydliga att jag inte alls söker en studio-kvalité eller proffs-låg latency, kostnaden är prio ett, allt annat är önskemål. :)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
1 hour ago, Neosus said:

Produkten kostar 10k..

Är det någon särskild anledning till varför du tycker den passar in på min önskelista?

Har bläddrat runt lite på sajten du länkade till, men jag förstår ju inte om jag ska ha 48V fantom-matning till elgitarr osv eller om jag ska ha något annat..


De flesta mixrar jag hittat (i min prisnivå) på sidan specar x antal mikrofon-ingångar men bara undantagsvis instrument-ingångar..
Så min slutsats är att jag INTE kan koppla in instrument i mic-ingång, trots att jag har XLR på instrumentet (akustisk bas med mikrofon)?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)

Förmodligen är det någonting i stil med Behringer Xenyx X1622USB till  X2442 du letar efter. Finns en hel drös, så det är bara välja vad budgeten tillåter. Garanterat inte pro.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
3 timmar sedan sa liggisten:

Produkten kostar 10k..

Är det någon särskild anledning till varför du tycker den passar in på min önskelista?

Har bläddrat runt lite på sajten du länkade till, men jag förstår ju inte om jag ska ha 48V fantom-matning till elgitarr osv eller om jag ska ha något annat..


De flesta mixrar jag hittat (i min prisnivå) på sidan specar x antal mikrofon-ingångar men bara undantagsvis instrument-ingångar..
Så min slutsats är att jag INTE kan koppla in instrument i mic-ingång, trots att jag har XLR på instrumentet (akustisk bas med mikrofon)?

9k är närmare sanningen. 

Den har inbyggd ljudkort. Fungerar även som en digital portastudio så när du är ute och spelar så kan du spela in, och sedan ta in alla spår till din studio där hemma. 

OCH du kan visst koppla in instrument i den.. Det är lixom det som är tanken med ett mixerbord. 

Det var min tanke! Är den för dyr för din plånbok och inte riktigt det du söker så kan du blunda och leta vidare. 

🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...