Jump to content
Annons
  • 0

Röstmodulering med synth?


rolnor

Fråga

12 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Jag har installerat Tal-vocoder och lagt den som fx på ett ljudspår med lite sång. Sen har jag spelat in ett midi-spår med min synt (troligen kan jag också spela live på detta sätt också). Jag har valt vocodern som output för midi och jag ser att vocodern reagerar (diod blinkar) på input från midi. Men jag kan inte höra något från vocodern/midisignalen, bara sångspåret så något är galet. Enligt en tutorial på youtube ska ljudet från sången försvinna när man lägger på vocodern på ljudspåret men det gör den inte så jag gör fel troligen i det momentet.

jag väljer alltså add fx to selected channel och väljer Tal-vocoder.

det känns hoppfullt att vocodern reagerar på midisignalen i alla fall. Vad gör jag för fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nu har jag installerat den andra delen som följde med och nu blir ljudspåret tyst när jag lägger på vocodern på sångspåret så det var helt riktigt men vocodern funkar ej ännu, ser i manualen att dll-filen ska kopieras till plugin-biblioteket i cubase men jag hittar ej den mappen, var finns den?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hat tyvärr inte koll på Cubase, men om du lyckas lägga in plugin-en på en kanal verkar Cubase iallafall ha hittat den.

Om det inte kommer något ljud alls känns det som att vocodern inte detekterar någon ”carrier”. Vad är det för melodi i MIDI-spåret som du skickar in? Medan du testar kanske det kan vara idé att ha riktigt långa toner (eller en enda riktigt lång ton) för att vara säker på att carrier (synth) och ljudfil (tal) är aktiva samtidigt.

Men det är alltså MIDI du skickar in från din externa synth, det är inte audio?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack!

 

det är midi från synten, jag lägger till  en midi-kanal och spelar in, testade precis det du föreslår med låååånga toner, hjälper inte. Även sången har långa toner. Just att sången ska inte höras när man lägger på vocodern och den är påslagen enligt youtube-tutorials jag sett och det är ju logiskt? Samtidigt är det ju skumt att jag ser indikatorlampan blinka/lysa på vocodern när det kommet en midi-ton. Allt beter sej egentligen som om vocodern inte är påslagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack igen!

 

jag har också slut på idéer, ska nog köpa en xils 5000 vocoder istället, den ska ju ge bättre ljud också och bör vara mer plug&play, den kostar 1399 hos thoman. Har sökt brett efter installationsanvisningar för Tal men det finns mycket lite. Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...