Jump to content
Annons
  • 0

Vettiga inställningar för kompressor+reverb+chorus


rolnor

Fråga

Jag försöker mixa sång och har cubase 11 element, jag undrar vad som kan vara en bra startpunkt för kompressor och reverb. Jag inser att det kan variera mycket vad man föredrar. Är t.ex. fabriksdefault alldeles totalt uppåt väggarna? Wet-dry förstår jag bra men t.ex attack i kompressorn etc. är mera oklart. Jag har läst på rätt duktigt om tekniken och testat rätt mycket, kompressor låter OK men jag är mera osäker på reverb, ibland låter det som om sångaren är i ett badrum. Har även testat chorus och jag är nöjd med den på ett parti i ett spår men skulle just där vilja ha mera av samma effekt, tror att jag nu maxat ut den. Sen har jag rippat ett musikstycke som jag har som bakgrund och vill "smälta samman" sång och musik med reverb, jag tycker inte jag lyckas så bra med det ännu. Är det ens möjligt? Krävs det mer reverb på bakgrunden än på sången? Jag vet att det finns olika effekter av samma slag i cubase, vill ha mer generella råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Jag använder alltid "presets" för sången som jag utgår ifrån när jag mixar sång.

Jag använder kompressor och eq på själva sångkanalen, men använder minst två (parallella) stereokanaler där jag lägger reverb på den ena och kanske delay, eller annan effekt, på den andra. Sångkanalen routar jag till en egen buss (då det oftast blir många sångkanaler så är de bra att skicka till EN sång-buss).

Jag använder kanalens send-funktion för att sända (eller "tappa" precis som en vattenkran) valbar mängd signal till sångens effektreturer (läs: reverb-kanalen t.ex.)

När man använder parallella kanaler kan man öka trycket på mixen totalt.

Vad det gäller kompressor: på korta ljud, med kort utklingning, så har man kort attack- och release-tid, och vid längre attack och utklingning, högre värden. Jag generaliserar naturligtvis, men man kan utgå från detta. kompressorer är inte helt enkla att förstå sig på.

Ex. sång med långsam attack/utklingning kör man lite längre tider, och på exempelvis snabb elbas kort attack/release-tid.

Det finns många trådar om detta här också på forumet.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Tack!

Bra info. Jag har lärt mej en del sen jag postade frågan, att använda presets verkar ju vara en bra start.

Är nog reverb som jag ska utforska just nu, jag vill att det ska låta stort, inte badrum.

det om attack för kompressorn är jättebra, det hade jag ingen koll på alls.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
11 minuter sedan sa rolnor:

Tack!

Bra info. Jag har lärt mej en del sen jag postade frågan, att använda presets verkar ju vara en bra start.

Är nog reverb som jag ska utforska just nu, jag vill att det ska låta stort, inte badrum.

det om attack för kompressorn är jättebra, det hade jag ingen koll på alls.

Mvh

Jag jobbar i Pro Tools själv, men kan Cubase och Logic också, och det finns ju massor av presets för alla typer av instrument; kolla kompressor-presetsen i Cubase och använd dem. Fördelen med presets är ju att man kan kolla lite vad tillverkaren har utgått ifrån, och jobba sig vidare från det.

Nackdelen är ju att man kanske inte har samma typ av sång eller bas t.ex. genom hela låten och då får man kompromissa lite genom att ställa in ett värde som funkar genom hela låten.

Kompressorn jobbar egentligen som en automatisk volym-kontroll (lite enkelt sagt) när ett visst tröskelvärde (volym) överstigs.

https://www.youtube.com/watch?v=KzqMl3Na6IU

 

PS: om du lägger effekterna på egna kanaler så är det lättare att få bort "badrumseffekten" genom att antingen minska Send-signalen eller själva reverbets kanalvolym.

Har du frågor på videon, fråga på:-)

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack igen, toppen, jag ska testa detta med reverb på egen kanal. Det är mycket såhär i början men det är ju kul lära sej nytt. Har läst på en hel del om kompressor så jag förstår hur det funkar tror jag, man pressar ned topparna på signalen sen kan man höja alltihop så det låter fetare.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
2 timmar sedan sa rolnor:

Tack igen, toppen, jag ska testa detta med reverb på egen kanal. Det är mycket såhär i början men det är ju kul lära sej nytt. Har läst på en hel del om kompressor så jag förstår hur det funkar tror jag, man pressar ned topparna på signalen sen kan man höja alltihop så det låter fetare.

Mvh

Kul med människor som dedikerar sig lite, och faktiskt svarar när man skriver svar här på forumet!:-)Ta det i din egen takt och försök att studera enbart det du vill, och behöver, lära dig. Man behöver inte läsa hela manualen för att lära sig spela in, och mixa, liksom; även om mixandet nog är det svåraste att få till, tycker jag. 

Som sagt, har du övriga frågor gällande din inspelning så finns vi ju alla här och vi har oftast väldigt bra svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tycker det blir stort och fett om man har två separata kanaler med 100% våta reverb (ett kort, ett långt) med sidechain compression mot sången. När det är sång så hörs inte reverben lika tydligt (eller öht) eftersom de trycks bort av kompressorn, men så fort det blir tyst i ett par millisekunder så är reverben där och fläskar på. Reverbvolym och sidechain compression efter behag då såklart...!

Extra trevligt blir det med ett pre-delay på reverben, gärna tajmat i takt. Det ger lite mer känsla av bredd och rum. Kanske lägger jag det långa reverbet hårt vänster, och det korta hårt höger? En annan fördel är att sången blir mer tydlig när inte reverben ligger på lika hårt konstant.

För att få fram en bra inställning på pre-delayet brukar jag tänka så här:  Om tempot i låten är 120 BPM så tar en takt 0,5 sekunder (500 ms), dvs 60 sekunder delat på 120 takter.  Det är för långt för ett pre-delay men, en 1/8 eller 3/8-takt kanske är alldeles lagom?

En 1/8-takt blir ~60 ms pre-delay eftersom 60/(120x8) ~62,5 ms

En 3/8-takt blir ~20 ms pre-delay eftersom (3x60)/(8x120) ~18,75 ms. (Kan slå mig i backen på att alla reverbs har 20 ms pre-delay inställt som default!)

Kompressor på sång är jag rätt dålig på... Jag automatiserar hellre volymen för att få en jämn ljudnivå 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
7 timmar sedan sa candybag:

Jag tycker det blir stort och fett om man har två separata kanaler med 100% våta reverb (ett kort, ett långt) med sidechain compression mot sången.

Bra där candybag: skulle skrivit också att man måste ha reverbets wet-dry på 100 procent Wet när man lägger dem på egna kanaler.

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...