Jump to content
Annons
  • 0

Bra grundljud för typ Instagram/youtube osv


Fismumriken

Fråga

Tjena!

Spelar in ganska mycket i Cubase och postar lite på både Instagram och Youtube. Men när det kommer till lite snabbinspelningar med sång och akustisk gitarr kan man ju lätt bli lite lat.

Hur brukar era grundljud se ut? Jag tänker om ni liksom har som ett sparat "projekt" med rätt ljud som ni återupptar vid varje inspelning, eller om ni gör nytt för varje gång.

Jag själv har ett sparat projekt med 2 spår för akustisk, höger och vänster, som nästan är identiska samt 2 spår för sång, höger och vänster, med lite variation. Men hur ser det ut för er? Och vilka effekter använder ni i vilken ordning? Vill gärna ha lite inspiration på nyskapande sound 🙂

Var ett tag sedan jag var inne på forumet, så jag ursäktar redan nu om tråden är felpostad 😉 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
2 timmar sedan sa vayzeria:

Skapa en "template". Då startar du nytt projekt genom den och döper varje nytt projekt  du startar.  Allt får samma grund /utgångspunkt.

Minns nu inte hur man gjorde det.  Men finns mängder på YT.😎👍

Precis så jag gör nu, men är inte helt nöjd med ljudet^^ Men bra tips! Ska kolla på youtube.

Sen förstår jag ju att alla har olika förutsättningar beroende på utrustning, samt vilken röst man har. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
1 timme sedan sa vayzeria:

Jo precis. Man gör det bästa med det man har och växer med uppgiften till nästa projekt!

Sitter och grejar lite med ljudet just nu. Blir bättre och bättre får jag säga. Kombinerade lite olika tips och trix från Youtube samt vad mina egna öron uppfattar. Fick till riktigt bra ljud på ackan också, trots att den faktiskt är linad direkt in i ljudkortet 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
1 timme sedan sa vayzeria:

Ibland blir lajnat bättre.  Mer direkt och in your face. 

Lite dött kan jag tycka som gitarrist men det funkar i vissa genrer/ låtar 😎👍🤗😉

Ja lite dött är det, men jag har min andra mic på annat håll. Sen behöver man ju nästan 2 mickar för att recorda acka^^

Nu ska här spelas in 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
2 timmar sedan sa vayzeria:

Ibland blir lajnat bättre.  Mer direkt och in your face. 

Lite dött kan jag tycka som gitarrist men det funkar i vissa genrer/ låtar 😎👍🤗😉

Nu dubbelpostar jag, ursäkta mig. Men har du några konkreta tips eller inputs som du själv använder dig av? Någon gyllene regel?

Uppskattar diskussioner om tekniker och konstruktiv kritik etc, därav min undran. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
23 minuter sedan sa vayzeria:

Ingen alls! Just låter jag mig inspireras.  Be in the moment!  Ibland har jag låtar i huvudet men dom kommer oftast ut annorlunda.i början är det bäst som newbie att låta dig läras och inte låsa sig!

Haha alright!

Har sysslat med cubase och dess former sedan 2012, men ändå är man alltid en "newbie" ^^

Som självlärd lever man på andras erfarenheter 😉

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...