Jump to content

• 0

Börja göra klassisk "progressive house"

OliverBja

Question

Hej! Som titeln föreslåt vill jag börja göra klassisk progressive house och syftar då på artister som Avicii, Swedish House Mafia, Vicetone, Tobu mm.

När Det gäller låtstruktur är det Intro, Break, Buildup, Drop. Är dessa rätt termer eller heter det något annat, och finns det några andra termer inom den elektroniska genren som behövs för att kunna göra progressive house.

Tack för mig!

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Tror inte du ska stänga in dig i en låtstruktur på det viset innan du äns har börjat, ju mer man känner att man måste hålla sej till nån slags ram desto svårare kan jag känna att det blir att få inspiration.
Börja bara lek med vad du tycker låter bra så kommer du med tiden att lära dig utifrån det.

När det kommer till olika termer tror jag inte att du ska oroa dig för mycket heller. Det finns en hel hög med termer som kommer med musikproduktion och som inte nödvändingtvis behöver vara genre specifikt.
Mitt tips är att kolla på youtube tutorials och kanske se när andra producenter gör musik, man lär sig mycket av att titta på andra och du kommer snappa upp de termer du behöver ganska snabbt sålänge intresset finns där. Och om inte annat så går du ju bara att googla om du stöter på nån okänd term.

Som sagt, kolla lite youtube tutorials och lek bara runt med ljuden tills det låter fett.