Jump to content
Annons
  • 0

Hjälp att felsöka sprakljud?


MrOnion

Fråga

Hej!

Jag har problem med ett återkommande sprakljud när jag spelar in, exempel i bifogad ljudfil. Är det någon som känner igen ljudet och hör vad det är, eller kan vara snäll att ge mig tips på vad/var jag ska felsöka? Har provat att slå på och av fantommatningen när det sprakar och det har kanske löst det (post hoc, ergo propter hoc...)

Mikrofon: Neumann TLM-103
Mikrofonförstärkare: Dbx286s (köpt begagnad, ger ifrån sig ett lätt surrande i närheten av strömförsörjningen, något av en huvudmisstänkt)
Ljudkort: Focusrite Scarlett 2i2 gen 3
Dator: Mac mini m1
Kablar: billiga, har provat två olika telekablar (balanserad och obalanserad), mellan förstärkare och ljudkort
El: ca 3m förlängningssladd från eluttag->grendosa med 1m kabel->grendosa med 1m kabel och överspänningsskydd(?) och strömbrytare.

sprak.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

3 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0
pme (oregistrerad)

Det är inte mycket. Jag skulle börja med att försöka avgöra om det är miken, preampen eller ljudkortet.

Om det är preampen så skulle jag nog försöka byta ut ingångs elektrolyterna C105 och C103.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Du menar det "frasiga" ljudet som kommer efter du har slutat prata ibland?

Du bör ju byta ut utrustningen 1 grej i taget och se när det försvinner.

Det du dock kan prova är att stänga av så  mycket som möjligt i Dbx286s.
Sätt den på "Process bypass", och all potar i off.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...