Jump to content
Annons
  • 1

Mastra spår?


Jamen

Fråga

11 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Vad är din fråga?

Gäller den, rent allmäna, mastringstips eller huruvida vart forats medlemmar vänder sig när det är dags för mastering?

Specifiera gärna din frågeställning🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Hej Jamen, det är en väldigt stor fråga att svara på. Men generellt: när du är klar med mixen är det dags för master (det är inte ovanligt att dessa två processer flyter ihop om du gör allt själv). Personligen, när det kommer till min egen musik så brukar jag mixa tills jag är nöjd (även om det ska understrykas jag sällan är 100% nöjd). Låta låten vila en dag eller två för att neutralisera öronen och få lite nya perspektiv - det är lätt att bli hemmablind. Jag exporterar sedan låten till ett stereospår i samma upplösning som jag spelat in och mixat 24-bitar i 44 kHz, döper den till låtens namn, vilken version det är samt datum, exempelvis "vargen_mix_3_210903.wav".

Nästa steg är att importera mixen i ett tom projekt. Sen är det dags för mastring. Då brukar jag använda equalizer, kompressor (om det behövs) och limiter som utgångspunkt. Ibland kan vissa specialverktyg behövas, som de-esser, multibandskompressor, stereobreddare, saturation osv, men det är olika från låt till låt.

Här kan du läsa när jag skriver om en mer avancerad mastringsprocess:

Lycka till!

/J

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
2 timmar sedan sa Jamen:

Tack! Ska läsa!

En fråga angående 24 bitar, när jag exporterar stems är 16 bitar förinställt, är det bättre att använda 24 istället?

Du ska exportera i samma upplösning som du spelat in, dvs samma som projektet du mixar är inställt på. Vilket program använder du?

Mch Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har också försökt kolla LUFS-14 men ligger hopplöst lågt på vissa mixar, är det bättre att satsa på komprimera rätt varje enskilt spår, eller finns det snabba genvägar som att ex höja mastervolymen, eller liknande, och blunda för att det går på rött? Har egentligen väldigt höga krav på ljudet, men tidsbristen har tvingat mig till vissa eftergifter...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
27 minuter sedan sa Jamen:

Har också försökt kolla LUFS-14 men ligger hopplöst lågt på vissa mixar, 

Är det alltså slutresultatet som får en låg volym? Testa att höja mastervolymen och kolla *hur ofta* du går på rött, om du inte redan har gjort det.

Om det bara händer på vissa ställen i låten kan du ändra mixen just där.

Om det händer nästan hela tiden, men bara i korta transienter (t.ex. virvelkagge eller tamburin) kan du jobba med att komprimera/limitera enbart det spåret innan mastringen.

Jag upplever att man annars lätt kan fastna på tips som t.ex. ”dämpa max 2 dB med masterkompressorn”. Om du har en virveltransient som sticker ut rejält är 2 dB inte mycket hjälp för att kunna få upp volymen. 🙂 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
5 hours ago, Jamen said:

Har också försökt kolla LUFS-14 men ligger hopplöst lågt på vissa mixar, är det bättre att satsa på komprimera rätt varje enskilt spår, eller finns det snabba genvägar som att ex höja mastervolymen, eller liknande, och blunda för att det går på rött? Har egentligen väldigt höga krav på ljudet, men tidsbristen har tvingat mig till vissa eftergifter...

Nu är ju jag inte direkt någon fena på matering men ett tips är att lägga en limiter sist i masterkedjan. Då kan man justera utnivån och eventuellt "limma" litet genom att sänka trheshold litet för att få ett lägre LUFS.

Men man ska vara försiktig med det där så man inte sänker dynamiken alldeles för mycket.

(Det finns limiters som har andra fördelar om man lägger dem sist i masterkedjan, som dithering och resampling. exemelvis som denna : https://www.waves.com/plugins/l3-multimaximizer#introduction-to-the-l3-and-l3-ll-multimaximizers ). 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack för hjälpsamma svar!

Har fegat för mycket innan och inte vågat peta i förinställningarna, slut med det nu 🙂 Fixat en del manuellt för att sänka topparna med virvel och liknande som Jayway var inne på, en del mixar går det att lägga limiter på medan andra börjar pumpa, men jag börjar ana en väg framåt i alla fall.

Tack igen. 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...