Jump to content
Annons

Balansen i framförallt sången


Thomas Isaksson

Recommended Posts

Annons

Hej Thomas, välkommen till Studio. Bra låt och framförande.

Det här med balans handlar mycket om tycke och smak och vilken vision du har med låten. Rent spontant låter det som du mixat på ett sätt så att allt låter ungefär lika mycket, vilket gör att jag inte riktigt vet var jag ska lägga fokus. Det mänskliga örat (eller är det kanske  hjärnan) har nämligen svårt att finna ro om det blir för stökigt. Och just denna låten ger ett lite stökigt intryck.

Här kan ett tips vara att fokusera på tre huvudinstrument åt gången och låta resten agera mer i bakgrunden. Dessa "tre" kan naturligtvis ändras genom låtens, exempelvis när gitarrsolot kommer in (snyggt) så ska detta ta mer plats. För mig får gärna leadsång, gitarr (eller pianot) och trummor vara de ledande tre. Kanske att du kan våga backa lite på basen och övriga instrument, så du får mer luft och utrymme i mixen.

Partiet 1:22 är snyggt där gitarren tydligt får komma fram. Problem uppstår dock när sången kommer in - då ligger gitarren fortfarande starkt och nästan dränker sången. Effekten av detta blir också att nästa refräng känns mindre när plockgitarren plötsligt försvinner, från att varit väldigt framträdande. Det finns fler exempel i låten, men principen är den samma.

Kontentan: jag tror du kommer långt genom att höja leadsången 1,5-2 dB och backa lite på basen en smula och sedan bestämma vilket instrument som ska ha fokus tillsammans med sången.

Notering: gitarren? skapar några fula klickljud här och där, exempelvis vid: 3:32, verkar vara i ingången till varje refräng.

Jag gjorde en snabbmaster som närmar sig soundet jag tänker mig, men ovanstående måste så klart fixas i mixen. I övrigt bra jobbat! Kommer bli kanon detta. Det finns mycket som redan är bra.

thomas_fix.mp3

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för välkomnandet och analys 🙂 

Är verkligen kanon att få input från någon som dig som verkligen lyssnar på musiken och detaljer. Jag gick igenom varje punkt du tog upp och känner att det ligger mycket sanning i din analys. Dina öron gav mig nya öron. 

Bra tips att tänka på fokus på några få instrument. Jag får jobba mer med automation. Och jag tror oxå att jag kan komma långt genom att backa basen (iaf i mid) för att ge mer plats för sången i de frekvenserna. Sen tänka på vilket instrument som ska backa upp sången i vardera parti. 

Riktigt nöjd med din feedback! Stort tack. Ska ladda upp en ommixad version när detta är gjort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...