Jump to content

Sergo Yaro - Only ONE you in the world.


Nenne

Recommended Posts


Hej Nenne. Först av allt: bra låt, arr och framförande. Fin balans mellan instrument och sång. Gillar speciellt närheten i sången, ligger bra i mixen. Då var den biten avklarad 🙂

Får en känsla av mixen är lite urholkad som att det är ett hål i det lägre mellanregistret runt 300 Hz, som är viktigt för att ge musiken kropp. Likväl har låten en puckel runt 1000 Hz och en dipp vid 3000 Hz, vilket ger ett lite hårt intryck, samtidigt som att det sanknas lite tydlighet. Vidare känns hela mixen aningen komprimerad och jämntjock hela vägen. Hade gärna hört lite större skillnad mellan vers/mellanspel och refräng.

Jag gjorde en snabbmaster (lite starkare volym) med ovanståede frekvenser i åtanke, samt tajtade till botten en aning under 150 Hz med en multibandskompressor (kommer ett Fredagstips om detta inom kort) samt drog på en aning mer 80 Hz och 18 kHz. Med detta sagt bör du först och främst kika på mixen och fundera över vilka  instrument som kan fylla ut "tomrummet" 300 Hz, kanske bas och virvel?

 

 

nenne_fix.mp3

Edited by Jon Rinneby
Link to comment
Share on other sites

On 8/23/2021 at 12:47 PM, Jon Rinneby said:

Hej Nenne. Först av allt: bra låt, arr och framförande. Fin balans mellan instrument och sång. Gillar speciellt närheten i sången, ligger bra i mixen. Då var den biten avklarad 🙂

Får en känsla av mixen är lite urholkad som att det är ett hål i det lägre mellanregistret runt 300 Hz, som är viktigt för att ge musiken kropp. Likväl har låten en puckel runt 1000 Hz och en dipp vid 3000 Hz, vilket ger ett lite hårt intryck, samtidigt som att det sanknas lite tydlighet. Vidare känns hela mixen aningen komprimerad och jämntjock hela vägen. Hade gärna hört lite större skillnad mellan vers/mellanspel och refräng.

Jag gjorde en snabbmaster (lite starkare volym) med ovanståede frekvenser i åtanke, samt tajtade till botten en aning under 150 Hz med en multibandskompressor (kommer ett Fredagstips om detta inom kort) samt drog på en aning mer 80 Hz och 18 kHz. Med detta sagt bör du först och främst kika på mixen och fundera över vilka  instrument som kan fylla ut "tomrummet" 300 Hz, kanske bas och virvel?

 

 

nenne_fix.mp3 11.81 MB · 4 downloads

Toppen Jon Rinneby!

Att det finns en dipp vid 300 beror på att jag har reducerat just den frekvensen på både baskaggen och elbasen eftersom jag fått för mig att det är där det "grötar ihop sig". Det ska jag sluta med.

Även de andra EQ-problemen ska jag titta på.

Jag ska försöka lägga ner mer tid på att automatisera kompressorerna (och kanske en del annat) för att få den där variationen i dynamik som du påpekar, i olika delar av låten.

Jätteglad att du tog dig tid och tack för de fina omdömena!

 

/N L

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket riktigt att det kan gröta runt 300 Hz, precis som det kan gröta runt 150, 250 eller 400 Hz. Vad jag försöker säga är att 300 Hz inte är en magisk frekvens där det alltid grötar, det beror bland annat på arrangemang och inspelning. Men generellt är området 150-400 Hz problematiskt för många, för mig betyder det värme och kropp, så jag passar mig för att skära där om jag verkligen inte behöver. Men det betyder inte att jag har "rätt" utan bara att det är mitt sätt att lyssna på. Med detta sagt upplevde jag dock en kraftig dipp runt 300 Hz i just denna låt och skulle därför råda att låta i alla fall basen komma fram mer där och fylla ut tomrummet. Om du även låter baskaggen ta plats  i samma frekvensområdet kan det däremot bli konflikt, du får lyssna. Det är svårt för mig att avgöra hur mycket du skurit i varje instrument.

Du är på mycket god väg och mixen i sig är det inget fel på.

Mvh Jon

Edited by Jon Rinneby
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Jon Rinneby said:

Det är mycket riktigt att det kan gröta runt 300 Hz, precis som det kan gröta runt 150, 250 eller 400 Hz. Vad jag försöker säga är att 300 Hz inte är en magisk frekvens där det alltid grötar, det beror bland annat på arrangemang och inspelning. Men generellt är området 150-400 Hz problematiskt för många, för mig betyder det värme och kropp, så jag passar mig för att skära där om jag verkligen inte behöver. Men det betyder inte att jag har "rätt" utan bara att det är mitt sätt att lyssna på. Med detta sagt upplevde jag dock en kraftig dipp runt 300 Hz i just denna låt och skulle därför råda att låta i alla fall basen komma fram mer där och fylla ut tomrummet. Om du även låter baskaggen ta plats  i samma frekvensområdet kan det däremot bli konflikt, du får lyssna. Det är svårt för mig att avgöra hur mycket du skurit i varje instrument.

Du är på mycket god väg och mixen i sig är det inget fel på.

Mvh Jon

Nej men du beskriver just det som jag bortsett från; Det funkade väl för mig i någon mix med att reducera 300 Hz och tog det som intäkt för att det skulle funka i alla mixar. Så är det ju inte, man måste jobba från grunden med varje ny mix. Det visste jag nog redan men blev påmind om det nu!

Hur som helst är jag otroligt glad för den här hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan sa Nenne:

Nej men du beskriver just det som jag bortsett från; Det funkade väl för mig i någon mix med att reducera 300 Hz och tog det som intäkt för att det skulle funka i alla mixar. Så är det ju inte, man måste jobba från grunden med varje ny mix. Det visste jag nog redan men blev påmind om det nu!

Hur som helst är jag otroligt glad för den här hjälpen!

Det var så lite så. Stort lycka till.

Mvh Jon

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...