Jump to content
Annons
  • 0

RØDE NT1-A Mikrofon hör knappt ljudet!


Henrikinho

Fråga

Hej, 
 

Jag har satt upp en liten hemmastudio för att spela in lite musik. Min utrustning består utav MacBook Air, RØDE NT1-A Mikrofon, Focusrite Scarlett 2i2 ljudkort, AKG K 240 MK II studio hörlurar. JBL PARTYBOX 310 högtalare

Mitt problem: Mikrofonen tar knappt upp något ljud, jag måste höja rösten väldigt högt för att mikrofonens cirkel på ljudkortet ska lysa, likaså på GarageBand så visar mikrofon inputen väldigt lite.

Kan någon svara på vad problemet kan vara? Möjligtvis gå igenom min installation ifall det beror på det.

Tack så mycket 🙏🏾 

A69C9B02-148F-4EB9-BA01-15318A79630D.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Bara en dubbelkoll eftersom det är ett klassiskt fel: Har du kollat att du har satt micken åt rätt håll? 🙂

NT1-A ser väl likadan ut från fram- och baksida, men mikrofonmembranet sitter ju på framsidan. Om man råkar vända den fel och sjunger in i baksidan tar membranet nästan inte upp någonting. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
8 timmar sedan sa Henrikinho:

Yes 48V knappen är intryckt när jag spelat in men ändå så är det ett väldigt lågt ljud som mikrofonen tar upp. Jag läste något att det kan bero på att mikrofonen kan ha fått i sig fukt, har du någon erfarenhet av det?

Ok. Nej har ingen erfarenhet av fukt.
Har du testat att byta kabel? Ställt inspelningsvolymen på ljudkortet rätt? Nån pad som är intryckt på antingen mikrofon eller ljudkort? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...