Jump to content
Annons
  • 0

Byte från FL till Logic Studio


Singbird

Fråga

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Jag har själv använt FL studio i drygt 8 år men Logic endast enstaka gånger, så notera min bristande kunskap av Logic's funktioner.

Jag skulle inte säga att du kommer sakna någonting som i en viss funktion - det som du kommer sakna däremot tror jag är tillvägagångssätten för saker om du vant dig med Logic. När jag själv har använt Logic har jag märkt en avsevärd skillnad i work flow, då framförallt hur man flyttar runt och redigerar saker i arrangen samt bussningen av mixerkanaler skiljer sig en del mellan programmen. Personligen tycker jag att FL är mer intuitivt och enklare när det kommer till att flytta runt saker i arrangen, vilket jag ser som mest viktigt i just arbete med sång då det är mycket småpill i det arbetet. Mixern i sig när allt väl är på rätt kanal o.s.v. är väldigt snarlikt.

Då det är svårt för mig att vara objektiv tror jag slutsatsen är att du kommer uppleva att workflowet tar lite stryk i början, men hur det ändras sen antar jag är individuellt. Får jag fråga vad anledningen är till att du byter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Tack för att du tog dig tid att svara på frågan : ) Låter väldigt bra att höra att du upplever att FL är intuitivt och att det är lätt när man småpillar i arrangen, för det är ju precis det jag pysslar med i sången. Att det är segt i början kan jag förstå, har tänkt länge på hur jobbigt det kommer bli att byta. Men man måste våga chansa lite här i livet.

Jag byter av fler anledningar. Hamnade i en återvändsgräns. Min dator är för gammal, så jag behöver ändå köpa en ny, min son som ha FL ska mixa mina grejer och är van att jobba i FL, han började att prata om fördelarna med FL såklart : ) och jag kan sjunga in sång på hans låtar, så det är många fördelar så jag hakar nog på tåget.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
HasseFX (oregistrerad)

Att tänka på är att FL är mer redigerings- ljudklipps- och  beat-orienterad, men plottrigare och krångligare om man tänker en DAW som "inspelningsstudio"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
1 timme sedan sa HasseFX:

Att tänka på är att FL är mer redigerings- ljudklipps- och  beat-orienterad, men plottrigare och krångligare om man tänker en DAW som "inspelningsstudio"

Hur skiljer de sig inspelningsmässigt? Tycker själv att FL ibland kan vara lite plottrigt som du säger med inspelning, men kan samtidigt inte riktigt föreställa mig vilka andra lösningar som skulle ta bort den ''plottrigheten'' som kan finnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
HasseFX (oregistrerad)
17 timmar sedan sa Alexander G:

Hur skiljer de sig inspelningsmässigt? Tycker själv att FL ibland kan vara lite plottrigt som du säger med inspelning, men kan samtidigt inte riktigt föreställa mig vilka andra lösningar som skulle ta bort den ''plottrigheten'' som kan finnas.

Logic är duktigast på linjär inspelning, som en visualiserad flerkanals bandspelare, emedan FL Studio är Clip-orienterat. "Allt går att göra", men olika arbetssätt och genres fungerar olika smidigt i de två tänkesätten. 

Denna Youtube visar lite av "plottrandet" med att spela in audio (sång) i FL.

 FL STUDIO 20 How to Record Vocals - YouTube

För att spela in ljud i Logic så...

Record on an audio track
  1. Create an audio track and select the input channel.
  2. Move the playhead to the point where you want to start recording.
  3. Click the Record button in the control bar (or press R) to start recording.
  4. Start singing or play your instrument.

När man sedan väl fått in det man vill ha "i datorn" på rätt sätt och därefter vill klippa runt i och "leka" med det inspelade lika smidigt som med MIDI så kan nog FL ha sina fördelar. Logic har ju nyligen lagt till funktioner för smidigare hantering av "patterns" och "clips" (men modellerat efter Ableton Live snarare än FL).

 

 

Redigerat av HasseFX
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej Singbird. Själv använder jag Reaper sedan många år tillbaka och saknar intet (skulle möjligen vara inbyggda mjukvaruinstrument då). Prisvärt och processorsnålt är det också.

https://www.reaper.fm

Med detta sagt klarar dagens inspelningsprogram av allt du behöver och lite till, FL studio inget undantag.

Mitt tips är dock att välja en DAW som känns naturlig för just dig - där gränssnittet går hand i hand med kreativiteten.

/J

 

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...