Jump to content
Annons

Elektronisk metal (feedback på mix önskas)


Recommended Posts

Håller på att koka ihop nån slags elektronisk metal pryl här, ett samarbete med en annan låtskrivare på nätet. Även om det som helhet låter ganska metal så är projektet helt elektroniskt. "Gitarren" är en synt körd genom en förstärkar-plugg. Allt är programmerat osv. Det här är första låten jag jobbat med till det här projektet. Och tanken är att jag ska kunna använda den här mixen (trumljud/bas osv) som en utgångspunkt till flera låtar.

Så jag är mest ute efter en övergripande feedback på mixen. Är det nåt som sticker ut eller nåt man stör sig på?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det funkar, men jag stör mig lite på att det låter lite "fjong" om gitarrljudet. Alltså troligtvis något filter som ligger på grundljudet. 

I början hoppades jag att det skulle dra åt trent reznor-hållet, men ljuden var lite för rena för det. Skulle inte ha något emot att det skitades ner en del. Speciellt trummorna, som kändes lite väl tillrättalagda. Det märktes dock mest i introt, sen hade jag faktiskt inga invändningar. 

Lyssnar ett par vändor till och tycker det funkar riktigt bra ändå.

Är ingen metal-snubbe, men kan lyssna på och uppskatta genren. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Fidden:

Tycker det funkar, men jag stör mig lite på att det låter lite "fjong" om gitarrljudet. Alltså troligtvis något filter som ligger på grundljudet. 

I början hoppades jag att det skulle dra åt trent reznor-hållet, men ljuden var lite för rena för det. Skulle inte ha något emot att det skitades ner en del. Speciellt trummorna, som kändes lite väl tillrättalagda. Det märktes dock mest i introt, sen hade jag faktiskt inga invändningar. 

Lyssnar ett par vändor till och tycker det funkar riktigt bra ändå.

Är ingen metal-snubbe, men kan lyssna på och uppskatta genren. 

Tack för lyssningen och din feedback. 

Jag förstår vad du menar med lite "fjong" i gitarren. Det är en FM-synt som matas in i förstärkar-pluggen. Har väl egentligen inget mål att det ska låta som en riktig gitarr heller, utan mer att det får röra sig lite nånstans i gränslandet mellan metal och elektroniskt. Andra låtar till projektet kanske får andra gitarraktiga ljud. Vi får se vart det landar. Kan nog bli lite tjatigt att ha med "fjong"-ljudet i alla låtar. 🙂

Överhuvudtaget har jag försökt lägga mig nånstans mittemellan digitalt/programmerat/syntetiskt sound blandat med lite liv. Jag har tex gjort trummorna något okvantiserade och med lite olika anslag och volymskillnader så att det hela inte blir alltför sterilt.

Det jag är mest orolig för är om några frekvenser ligger och stör eller om nåt är för lite av eller så. Om det är lagom mängd bas framför allt. Det är ju alltid knepigt när man har massor dubbelkaggar som trampar på. Överlag har jag nog hellre något för lite bas än för mycket. Är också nyfiken på om volymerna i instrumenten känns bra och så.

Hursomhelst tack för att du tog dig tid. Uppskattat. 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Får lite Devin Townsend vibbar. Låter riktigt bra. Tycker att det ljusa "violin" ljudet som man hör när låten kommer igång inte riktigt passar in i låten. Det hörs bra och så, men skulle kanske vilja ha ett lite mindre vasst ljud, lite rundare. Tror att låten skulle vinna på att ha ett "snyggare" ljud där. Men det är bara min åsikt och du får ju köra på din vision. Vet inte alls vad jag skulle vilja ha där istället. Bara en känsla. Annars låter mixen väldigt bra, grötigt fast på ett positivt sätt. Liksom bra gröt! Som havregrynsgröt fast man kan urskilja varje havregryn. Tjockt är kanske ett bättre ord. Basfläsk är ett annat ord som dyker upp. Bra i alla fall och tycker att trummor och bas bildar en bra bas att bygga vidare på!

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan sa ostfisk:

Får lite Devin Townsend vibbar. Låter riktigt bra. Tycker att det ljusa "violin" ljudet som man hör när låten kommer igång inte riktigt passar in i låten. Det hörs bra och så, men skulle kanske vilja ha ett lite mindre vasst ljud, lite rundare. Tror att låten skulle vinna på att ha ett "snyggare" ljud där. Men det är bara min åsikt och du får ju köra på din vision. Vet inte alls vad jag skulle vilja ha där istället. Bara en känsla. Annars låter mixen väldigt bra, grötigt fast på ett positivt sätt. Liksom bra gröt! Som havregrynsgröt fast man kan urskilja varje havregryn. Tjockt är kanske ett bättre ord. Basfläsk är ett annat ord som dyker upp. Bra i alla fall och tycker att trummor och bas bildar en bra bas att bygga vidare på!

/Jens

Ok tack va bra. Kanske tar ett återbesök av låten och provar lite olika ljud vid "violin"-partiet, efter jag skrivit klart de andra låtarna till projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Låter skitbra..., visst nåt ljud som kan tweekas här och där.

Ska det på nån sång?

Jag har pysslat med olika typer av industrimetal i över tjugo år och gillar ditt sound...

Jag letar precis efter ett nytt sound till mitt nya projekt, detta var inte helt fel...

Mina låtar blir alltid lite för tillrättalagda innan sången kommer på..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2021-07-27 at 15:52 sa sadomachine:

Låter skitbra..., visst nåt ljud som kan tweekas här och där.

Ska det på nån sång?

Jag har pysslat med olika typer av industrimetal i över tjugo år och gillar ditt sound...

Jag letar precis efter ett nytt sound till mitt nya projekt, detta var inte helt fel...

Mina låtar blir alltid lite för tillrättalagda innan sången kommer på..

 

Tack. Kul att du gillar det. Nä jag har tänkt hålla det här projektet instrumentalt. Jag vet att de flesta gärna vill ha sång i sin musik, men personligen tycker jag det är rätt ganska skönt att bara lyssna på instrument. Det händer att jag använder min röst i min musik, men det är väldigt sällan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket röjj! Diggar det som fan!

Håller med om virvelntrummorna i början. De funkar i huvuddelen men låter lite torra och tråkiga precis vid introt.

Som inbiten Mick Gordon-fan finns det alltid mer att göra på mixen... Kanske att det låter lite väl vasst generellt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer. Jag har gjort klart projektet nu. Det blev väl lite kortare än väntat. Men men.

Det blev några småjusteringar sen den första versionen jag postade på Song G. Den är nu ersatt.

Jag postar dom andra två låtarna här också ifall nån är nyfiken och vill höra. Kan hända att de har brister de också, men nu anser jag projektet klart. Så får jag nån mer feedback nu blir det mer att ta till sig av det till framtiden. De här låtarna kommer inte ändras.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävlar vad bra! Gillar bägge men främst GORB Song B. Vilket ös, vilket kött! Sån jävla grov dist, framförallt palmmuten. Den är lite kort, men på något sätt så funkar det, även om jag personligen skulle vilja att den vart längre, kanske... Slutet känns naturligt så det kanske är bra. Men jag vet ju att du tenderar att göra korta låtar. Trummorna, är det Reasons egna trumsamplingar? Låter extremt bra, riktigt feta transienter. Riktigt riktigt bra, en ny favorit bland dina låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan sa ostfisk:

Jävlar vad bra! Gillar bägge men främst GORB Song B. Vilket ös, vilket kött! Sån jävla grov dist, framförallt palmmuten. Den är lite kort, men på något sätt så funkar det, även om jag personligen skulle vilja att den vart längre, kanske... Slutet känns naturligt så det kanske är bra. Men jag vet ju att du tenderar att göra korta låtar. Trummorna, är det Reasons egna trumsamplingar? Låter extremt bra, riktigt feta transienter. Riktigt riktigt bra, en ny favorit bland dina låtar.

Tack tack. Ja försökte göra Song B längre, men jag fick liksom inte ihop några delar som jag gillade trots flera upprepade försök, så den fick bli såhär. Kort och intensiv.

Trummorna är en kombination av samplingar från Reason Drum Kits (rack extension) och Redrum. Är ju såklart en del kompressor och dist på också. Och Disperser som är en av mina favoriter. Den brukar göra så att transienter poppar ut i mixen, utan att volymen höjs.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Sent ute... I den första låten gillar jag inte det violinlikande leadsynthljudet, kunde mått bra av lite dist, skit och envelope.
Samma gäller t.ex. ljudet på introt på den andra låten, låter bara vanlig 80-talssynth med lite dist och reverb.
Annars är det fett för att vara helelektroniskt, särskilt dom två andra låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...