Jump to content
Annons
  • 0

Steinberg UR22C 5v ström ?


Gäst

Fråga

Hej

jag tänkte höra om någon här vet om jag kan driva ljudkortet med ström i väggen ist för via USB ? Eller är vägg strömmen till för om man ska koppla ihop med en iPad mm ? Sen om det blir någon skillnad om jag kör ström, eller om batteriet på datorn tar slut lika fort endå ? 

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

8 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

En del ljudkort klarar sig på usb-power, andra inte. Ligger ditt kort på gränsen finns säkert en möjlighet att det är mer stabilt med nätström. 

Pluggar du det i väggen kommer den strömkällan användas, kan inte tänka mig annat. 

Om din dator också är kopplad till nätström, vilket jag antar att den är, påverkas inte batteriet av att något är inkopplat till en usb-port. 

Om du är på resande fot och driver allt via batterier laddar det naturligtvis ur snabbare med ljudkortet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kompletterar mitt svar med ett klipp från manualen:

 

Using the [5V DC] port

Even when the UR22C is connected to a computer, you can supply power via the [5V DC] port by external power supply if the [POWER SOURCE] switch is set to the [5V DC] side. This can be used to avoid power supply problems. For example, ground loops due to differences in voltage potential can occur if the device connected to the UR22C is using the same power outlet as the computer, and audio quality degradation can occur if the power supply from the computer’s USB port is not stable.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Okej, tack för era svar ! Har testat nu och det verkar funka bra. Bara en konstig grej. När jag stänger av datorn så lyser ljudkortet och den stänger inte ner sig. Det blinkar vid USB lampan, så som det gör när man precis sätter på datorn innan ljudkortet ”hittar” mjukvaran.  Skulle vara najs om ljudkortet stängde av sig själv när datorn stängs av.

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2021-07-14 at 08:56 sa Fidden:

En del ljudkort klarar sig på usb-power, andra inte. Ligger ditt kort på gränsen finns säkert en möjlighet att det är mer stabilt med nätström. 

Pluggar du det i väggen kommer den strömkällan användas, kan inte tänka mig annat. 

Om din dator också är kopplad till nätström, vilket jag antar att den är, påverkas inte batteriet av att något är inkopplat till en usb-port. 

Om du är på resande fot och driver allt via batterier laddar det naturligtvis ur snabbare med ljudkortet. 

Tänkte på det du skrev om ljudkortet ligger på gränsen. Hur vet jag egentligen om jag behöver strömkabel och om det gör skillnad när jag kör 5v ? Finns det nåt sett att ta reda på det ? När jag kör USB utan 5v så går ju allt som vanligt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
1 minut sedan sa punchline82:

Tänkte på det du skrev om ljudkortet ligger på gränsen. Hur vet jag egentligen om jag behöver strömkabel och om det gör skillnad när jag kör 5v ? Finns det nåt sett att ta reda på det ? När jag kör USB utan 5v så går ju allt som vanligt..

Då är det nog lugnt. Om du märker av klick och pops eller brum kan det vara värt att prova 5v separat, men annars tycker jag du kan köra på med usb power. Funkar det är det ju klart smidigast. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...