Jump to content
Annons
  • 0

Monokanaler blir stereo i Logic – mer platskrävande på hårddisken?


Christopher Sigmond

Fråga

Hej!

Någon som vet varför Logic gör om mina mono-kanaler till stereo när jag normaliserar dem via "Selection-based processing" och går det att förhindra det?

Går det att göra om "stereokanaler" (som ofta egentligen har exakt samma information höger och vänster) till monokanaler?

Min invändning mot att Logic gör om kanaler till stereo handlar om att det tar mer plats på hårddisken, vilket jag förmodar tar mer plats på hårddisken. För övrigt är det galet hur stora logicfiler blir, jämfört med motsvarande filer i t.ex. Reason. Jag känner till att det går att städa, vilket jag gör regelbundet, men ändå. Någon som vet vad detta beror på?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Om du bara vill normalisera kan du göra det icke-destruktivt direkt på regionerna (keycommand "Normalize Region Gain") så slipper du skapa nya filer öht. Varför använder du selection based processing ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
On 7/9/2021 at 10:07 PM, JakobP said:

Om du bara vill normalisera kan du göra det icke-destruktivt direkt på regionerna (keycommand "Normalize Region Gain") så slipper du skapa nya filer öht. Varför använder du selection based processing ?

Nice, tack för det tipset! Visste inte att det gick att normalisera så.

Metoden i SBP var den jag hade hittat så då använde jag den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ok. Man kan normalisera på många sätt i Logic men det där hade jag inte sett förr... 🙂 Det finns ju som option i alla bounce- och export-varianter, och även i audio editorn, säkert fler ställen ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 7/11/2021 at 1:39 AM, JakobP said:

Ok. Man kan normalisera på många sätt i Logic men det där hade jag inte sett förr... 🙂 Det finns ju som option i alla bounce- och export-varianter, och även i audio editorn, säkert fler ställen ändå...

Minsann! Jag kommer från Reason och där är det väldigt enkelt att normalisera ett ljudspår, bara högerklicka och välja 'Normalize Clips', så det tog ett bra tag innan jag ens hittade ett sätt i Logic.

– Vilket sätt är enklast för att bara just normalisera ett ljudspår/del av ett ljudspår (är det det som kallas region i Logic?)?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
27 minutes ago, JakobP said:

Ja, "klossarna" på tracksen heter regioner. Normalize region gain (som nämnt ovan) tycker jag är perfekt, men om du prompt måste normalisers destruktivt funkar t.ex. "bounce in place". 

Aight. Nä, inte måste jag vara destruktiv. 😛 
Skämt åsido, det var mer att det verkade lite omständligt att först dubbelklicka på regionen och sedan gå upp i Function-menyn och välja Normalize region gain. Hade önskat att det gick genom en enkel högerklick på regionen och så bara välja det. Men men.

Vad gör du själv för musik i Logic förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ok, du får gå in i keycommand editorn och assigna en knappkombination till kommandot, har satt min till control+n. Sen är det mycket smidigt att använda 🙂

EDIT Blir mest lite gitarrplink när jag har tid över, alldeles för lite låtskapande tyvärr... 😕

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
16 hours ago, JakobP said:

Ok, du får gå in i keycommand editorn och assigna en knappkombination till kommandot, har satt min till control+n. Sen är det mycket smidigt att använda 🙂

EDIT Blir mest lite gitarrplink när jag har tid över, alldeles för lite låtskapande tyvärr... 😕

Fiffigt! Det ska jag också göra. 🙂

Ok, du verkar i alla fall vara bra på Logic. Men du kanske gör andra saker med det...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...