Jump to content
Annons
  • 0

[LÖST] Steinberg ur28m problem


Muppo

Fråga

Hej !

Jag har använt mitt Steinberg ur28m till en pc med windows 7 som fungerat bra.   Har nu en pc med windows 10. Utan ljudkort så fungerar ljudet i Studio One och t.ex youtube. Om jag kopplar in ljudkortet så hackar ljudet både i musikprogram och youtube och vid all annan uppspelning. Cpu ser bra ut och jag har 512 i buffersize. Hjälper inte att ändra. Någon som har någon idé? Mvh Conny

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

17 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Ojdå lät inte kul. En del datorer verkar inte heller vara helt kompatibla med musikljudkort. Du skulle kunna prova optimera den för musik. Så gjorde man förr på xp:s tid och vet en del som gör det på nya OS också: 

https://www.sweetwater.com/sweetcare/articles/pc-optimization-guide-for-windows-10/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kom på en sak.... har haft problem ibland med usb-portarna. Då på min gamla dator.  Konstigt nog så laddade jag ner en uppdatering för drivrutiner för just usb. Voilá! så funkade det.

Vild chansning🙃🙃🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag kör drönare med en Frsky radio, som även har usb för att använda den som joysyick till simulatorer i datorn. För ett tag sedan, i samband med någon win10 uppdatering var det många som tappade kontakten mellan dator och radio. Visade vara Pyttemjuk som "uppdaterat" drivrutin för usb så den blev helt värdelös för vissa saker.

Lösningen var att göra en rollback på drivern för usb, eller helt enkelt avinstallera den. Tror den nya totalt värdelösa drivern som automatiskt installerades vid uppdatering, hette nåt i stil med "Better USB ..." eller nåt sånt. Finns massor med trådar om just radio/usb/win10 tex: Taranis no longer works as Joystick in windows 10 - openrcforums

En vild chansningsgissning är att "Better USB ..." orsakar problem även för annat än bara radios.

Annars var första tanken att inställningarna för ljudet har en "missmatch" (vad tusan heter det på svenska, står still i huvet), där dator är inställd på 44.1 khz medan ett eller vissa program eller drivare kör 48 khz. Vilket oftast orsakar väldigt knepiga saker som hack/ dropouts/ dist eller helt enkelt att inget fungerar alls.

Själv har jag ett litet UR22 som funkar så felfritt i både bärbar och stationär med både win7 och 10, att jag inte ens kommer ihåg om jag ens installerat några drivare...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej, har du testat en annan USB-kabel?

Det finns en äldre men informativ och låååång tråd här med ett gäng förslag i första inlägget:

https://forums.steinberg.net/t/ur-interfaces-audio-drop-outs-follow-up-thread/73312

T.ex. ”Problem solved now for me, i believe! I got the tip on the KVR Audio forum to try to deactivate my wi-fi adapter, and indeed, after i deactivated it, i was able to play 15 minutes without a single drop out.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...