Jump to content
Annons

Blir galen (Val av studiomonitorer)


Kaly

Recommended Posts

Tja!

 

Ska börja prodda igen och vill köpa mig ett par nya studiomonitorer, just nu är budgeten lite tight så jag har

köpt mig ett scarlett 2i2 3rd gen ljudkort och har ungefär max 6500 att lägga på stuidomonitorer, musiken

jag kommer producera är typ 60% house 30% hiphop 10% pop

(Kommer sitta i ett rum 4x3m) 

 

Jag är helt enkelt ute efter "Most monitor for the money"

 

Jag har haft ögonen lite på Yamaha HS8or, men snubben som är "expert"

på monitorer i min stad sa att man lätt blir trött av dem, jag vill helst kunna sitta i många 

timmar när man hittat inspirationen och det var något med att deras mid var ganska så vass

och att det var tröttande för öronen, också undrar jag om man hade behövt en sub för HS8 eller om högtalarna

räcker fint som de är?

 

Förutom de har jag kollat väldigt många jämförelse videos med HS8 VS andra monitorer och jag tycker

att de låter fruktansvärt breda och klara, de känns nästan som de mest ofärgade monitorer jag lyssnat på

 

 

Vad har ni för åsikter, kan jag få bättre monitorer för de pengarna eller borde jag satsa på HS8?

 

Edit:
För monitorer som HS8 osv, hur långt ifrån väggen bör jag ha dem?

 

 

Mvh

Kaly

Redigerat av Kaly
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man blir trött av alla ljud oavsett viken typ eller ljudkälla. Man tenderar att höja volymen efter ett tag,  hör inte alls frekvenser under längre sittningar. Därför är det bättre med pauser och få fokus på arbetet. 

Prova lite olika monitorer på närmaste musikaffär med ett projekt du jobbar/ jobbar med och VET hur det låter. Enklaste tipset!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Yamahas monitorer. Om de låter för vasst så kan det ju vara så att man är mera van vid ett lite mindre rakt mellanregister, då låter ju mellanregistret automatiskt vasst om man mixar som man brukar. Det luriga här är ju att det man lyssnar i ju bara påverkar hur det låter hos just dig. När du spelar upp det någon annan stans så är det ju bara själva mixen som hörs, och den lyssning som används då kommer påverka ljuden istället. För att vara lite övertydlig. 

Om du kommer behöva en sub eller inte beror ju lite på hur rummet är i övrigt med. En liten fälla med subs är att man lätt luras att tro att det är mera bas i mixen än det faktiskt är, om suben och rummet förstärker basen på ett lurigt sätt. En sub är ju bra om du vill höra mera nyanser i just basen och om rummet i sig gör att basen blir fattig. 

Sedan så måste man ju oftast referenslyssna i flera olika högtalare/hörlurar tills man lärt sig hur just de lurar/högtalare man använder faktiskt påverkar ljudet. Man lär sig då lite hur det kommer låta i andra lyssningar än just sin egen. Vilket leder till att man kan lära sig att det ska vara lite mera botten i den mix man gör för att ens egna lyssning är lite bottensvag. Man kanske måste skära ner lite på toppen för att ens egna lyssning inte har inte har full topp. Och så vidare. 

Man vill ju alltid ha en så neutral lyssning som möjligt, men det är svårt att uppnå en sådan utan att akustik behandla hela rummet. Så det brukar vara bättre att lära sig sin egna lyssning först och sedan kunna kompensera för de brister som finns i den. 

Att sitta i många timmar innebär automatiskt att man blir diskantdöv efter ett tag. Detta då "hörsel håren" i öronen blir trötta och slutar svara på audio stimulans. Oftast så räcker det med att man vilar öronen ett tag för att man ska få tillbaks hörseln. Men att sitta många timmar utan vila är inte att rekommendera. 

Link to comment
Dela på andra sajter

HS8 tycker jag låter helt okej för vad man betalar för. En monitor ska väl väldigt kortfattat spela väldigt rakt i frekvenskurvan men jag kan tycka att HS8 är ganska steril. HS5 tycker jag är hemsk dock! HS7 har jag ingen aning om. Du sitter i ett rätt litet rum så HS7 kanske skulle funka.

Utan att veta någonting om ditt rum mer än storleken så vågar jag nog säga att en sub i regel skulle generera problem i ett sådant litet rum.

Adam A3 hamnar inom din budget men tror inte kraften räcker till om man nu vill "producera". Annars är det en väldigt bra monitor för sina pengar.

Annars är det möjligt att ett set Krk RP8/RP7 skulle funka bra för dig (samt ge dig pengar över för ett riktigt bra par hörlurar!) Många som gör dance, hiphop, tekno använder KRK av någon anledning. Iallafall det jag har sett.

Och vill du kunna mixa klart allt bra så är nog ett par riktigt bra hörlurar ditt bästa val.

Det är alltid lite svårt med en mittimellan budget men kolla med butiken om du kan låna hem ett par för kvällen eller någon dag för att testköra i ditt rum om ni har en bra kontakt sinsemellan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...