Jump to content
Annons
  • 0

Fredagstipset VU-mätare


Jamen

Fråga

Förlåt dum fråga, men angående fredagstipset om VU-mätare, att ställa in en grundnivå med baskagge o bas, är det med rent ljud, eller...för om jag lägger på de effekter jag vill ha, så ändras nivåerna. ?

Jamen

Link to comment
Dela på andra sajter

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Om jag förstått saken rätt, så var det vid mixning man kunde sätta en bra grundnivå, och det är detta som jag försöker prova. Har ställt in volymerna med rent ljud, enligt instruktionerna först kagge -3 och sen basen, och då tillsammans ligga kring noll, men när jag sen lägger på effekter med presets på instrumenten så blir det annan balans mellan instrumenten (kagge o bas), alternativt att jag ställer in nivåerna med presets först. Men det kanske jag inte ska stirra mig blind på, att göra "rätt". Fast jag vill ju gärna försöka 🙂

/Jamen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2021-06-23 at 21:35 sa Jamen:

Förlåt dum fråga, men angående fredagstipset om VU-mätare, att ställa in en grundnivå med baskagge o bas, är det med rent ljud, eller...för om jag lägger på de effekter jag vill ha, så ändras nivåerna. ?

Jamen

Hej Jamen. Tanken är att du sätter nivån mellan bas och baskagge efter att du berikat dem med diverse effekter. Alternativt, som punkrockdude säger, att du justerar pluggarna i efterhand. Det är egentligen inte så komplicerat. Men det underlättar såklart om du har ett grundljud du gillar, innan du börjar ställa nivåer - speciellt kompression (vilket jag utgår från att du använder på både bas och baskagge) påverkar VU-mätarens utslag.

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...