Jump to content
Annons
  • 0

Tråkiga trummor


Jamen

Fråga

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Bara plug-ins i detta fall, har inte heller varierat dem volymmässigt utan kört 80% volym på alla, måste nog ta itu med detta också så småningom...

...har försökt med lite standardinställningar som hör till instrumentgrupperna hihat/cymbaler, baskagge, virvel...men som sagt, använt "genvägar" i form av förinställningar. Kanske behöver separera dem ännu mer, nu ligger kagge och virvel på samma spår.

Även om gammal, är fortfarande grön när det gäller det ljudtekniska, hur menar du med tweaka?

/ Jamen

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jo det är bra att ha kagge och virvel på olika spår då man brukar vilja ha helt olika EQ och kompressor på dem. Brukar finnas bra genvägar att ta till i det inspelningsprogram man använder med. Testa att lägga baskaggen för sig och kolla om du hittar förprogrammerade EQ och/eller kompressor inställningar, kallas oftast för presets, för just bastrumma. Gör samma sak med virveln också. Sedan HiHat om du vill. Cymbaler och pukor brukar vara att fördra att ha på varsitt stereospår så att man kan göra samma sak med dem och dessutom lätt kunna få till en stereobrädd som passar för mixen. Även för dessa så kan du ju leta efter lämpliga pressets. 

Brukar dessutom finnas funktioner i många program där man kan ställa in så att det låter mera som en trummis som spelar lite mera olika hårt mellan slagen på trummorna. Den effekten kan heta lite olika saker, men sök efter något som ändar velocity (anslagsstyrkan) och som ofta ställs in i procent. Då ställer man lätt in hur stor skillnad "trummisen" ska så an trummorna i procent, för att vara lite övertydlig.

Det är bättre att ställa in velocity än volym, då de flesta pluggar idag klarar av att emulera det som händer med den trumma man slår olika hårt på. För slår man olika hårt på t ex en virvel så kommer så kommer man få en massa andra nyanser i själva klangen på den med. Blir lite olika mycket resonans, övertoner och ljud ifrån när trumpinnen träffar skinnet osv. 

Kan även finnas funktioner där du kan ställa in så att trummisen inte träffar exakt på samma ställe på virveln hela tiden. Även det är vanligt att trummisar "slarvar" lite med för att få ett mera levande ljud. 

När du fått till ett bra grundljud så kan du kanske lägga till lite reverb för att få trummorna att låta lite mera levande och att de är inspelade i ett fysiskt rum. 

(Tweaka betyder bara justera, ställa in, ratta osv.)  
 

Redigerat av -k9-
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

I en Studioforum-videotutorial nämndes parallellkompression/parallelldistortion på trummor. Skapa 3 stycken Auxar, lägg var sin Comp/Limiter, samt en dist-plugg (i mitt fall Soundtoys 5 Decapitator) på respektive Aux/Bus. Ställ den första limitern med kort Attack/ Release-tid och en med längre Attack/Release-tid. Lägg lämpligt dist-preset (för trummor) på den tredje Auxen.

Skapa tre Sends (tappningar) på trumkanalen/trumbussen, skicka valbar mängd av dessa till varje respektive retur (aux) med dina limiters och dist. Skicka även en tappning/send från baskanalen till dist-pluggens buss för att få upp volymen även på denna. Var noga med att inte limitera för mycket utan ställ Ingångsvolymen (på limitern) så att den bara drar ner trummorna några db. Man får testa att blanda de tre Auxarna med den rena trumkanalen så att man uppnår ett bra resultat.

Effekten blir att trummor och bas kan fås upp väldigt mycket i volym, utan att dynamiken förloras - och så man får en ren trumkanal plus tre parallellkomprimerade/limiterade kanaler plus att disten gör så att vissa ljud kommer fram bättre, speciellt basen i mixen.

Skulle vara kul om dessa tutorials fanns kvar här på forumet, någon som vet?

 

Här är en länk som förklarar lite om komprimering av trummor:

 

https://reverb.com/news/how-to-make-drum-tracks-snap-two-stage-parallel-compression

 

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej!

Jag tycker faktiskt att baskaggen och virveln skulle kunna funka i en mix. 🙂
Har du någon inställning för att byta reverb i din trumplugin? Det är en grej som påverkar karaktären på virvelsoundet rätt mycket, så det kan vara något att kolla på om du vill ha en annan ton i ditt backbeat.

Två saker får det att låta lite ”statiskt” i mina öron:

Det ena är triolfillet som kommer när det är 22 sekunder kvar. Den typen av snabba figurer brukar aldrig bli bra med enkla trumsamples. Det blir för mycket ”varje slag för sig” och figuren låter lite kulspruta istället för en serie slag som spelas naturligt efter varandra på en trumma. Om det här är de trumljud du har att använda är ett tips att helt enkelt förenkla fillet till något glesare.

Det andra är faktiskt pianot. Jag tror att pianostämman här är kvantiserad? Det i kombination med de kvantiserade trummorna sätter en väldigt strikt rytm i hela paketet. Det skulle troligen att gå att mjuka upp rytmen lite genom att spela in pianot som en spelad stämma istället för en programmerad/kvantiserad. Man behöver ju inte spela hela låten - det går att spela in en bit och kopiera den… 🙂

Annars är väl ett tips att helt enkelt testa med andra trumljud, om du har fler val. Jag skulle börja där i det här fallet, snarare än att försöka processa fram ett annat sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack för alla hjälpsamma svar!

Som jag befarade blir det till att dyka ner i ordbooken och börja jobba 🙂

Också tacksam för feedbacken på resterande, håller helt med om att parametrar som statiska instrument kan bidra till sämre helhet även om trummorna fixas till, ska absolut se över alternativen.

Tack igen!

/Jamen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...