Jump to content
Annons
  • 0

USB ljudkort med ”kräm” till vettigt pris ?


Gäst

Fråga

Hej, tänkte höra om någon kan rekommendera ett ljudkort (USB) som klarar av att driva tex beyerdynamic 250 Ohm lurar utan en extern förstärkare ? Eller en vettig monitor controller som jag kan koppla ihop med mitt ljudkort som klarar av 250 Ohm lurar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

22 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Brukar tyvärr vara svårt att hitta billiga ljudkort med så hög impedans för hörlurar. Det kan bli problem om de bygger in hörlursförstärkare för högre Ohm när man kör med lurar som har ett lägre Ohm. Ofta så färgas ljudet lite när man kör med lurar som klarar mindre Ohm om hörlursförstärkaren är för kraftig. Så därför är det oftast naturligt för tillverkare att inte satsa på hög impedans för lurarna. 

En polare köpte en Rode AI-1 som han använder som just hörlursförstärkare. Han är nöjd, men jag har inte testat den. Kanske kan vara värt för dig att kolla upp den ändå? 



 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Okej, det blir typ samma sak som jag skulle koppla på baksidan ? Tänkte på ”defekter” prestanda mm. När jag ändå frågar så, kan ni rekommendera en hörlursförstärkare som klarar av lurar i 250 Ohm klassen ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har du 250 Ohm nu? Jag kör Beyer Dynamics dt 770 med 80 Ohm när jag mixar och det klarar de flesta ljudkort bra. Tänkte ifall du ville komma billigare undan. Tror annars att det kostar kring 2000-3000 för en bra förstärkare som klarar 250 Ohm. Googlade ”hörlursförstärkare 250 Ohm” och fick upp ett antal men kan inte säga huruvida det är värt det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kör du dom i ett vanligt ljudkort utan förstärkare ? Vad har du för ljudkort ? Mitt ur22c står det 40 eller 50 att den klarar driva. Ohm.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ser att ditt ljudkort drivs med ”power kable” och inte USB. Tror nog att det blir mer kräm då. Har letat efter specsen på ditt ljudkort men hittar det inte. Mitt ljudkort får ström via USBn.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jo Slejnard har nog rätt. Bättre att byta lurar om det är en lösning du är nöjd med. Och att köra med Röden och de kablar jag föreslog kan ju leda till lite problem med. Du kommer ju få lite brus förstärkt ifrån hörlursförstärkaren i ditt ljudkort, som sedan förstärks i Rödens hörlursförstärkare med. Så det förslaget ifrån mig blir nog bara en nödlösning, trotts allt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Okej, men tror ni att mitt ur22c skulle klara av att driva beyerdynamic 80 Ohm lurar ? Alltså hög volym om jag vill ha hög volym osv ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det ska vara hörlursförstärkare på 91 Ohm i ur22c, enligt vad jag får fram om det ljudkortet. Så 80 Ohms lurar bör vara bra för just det ljudkortet. Lägre impedans kan leda till problem med ljudet. Lite ovanligt att det är så höga Ohm på ett så billigt, men prisvärt, ljudkort. 

Men en sak till. Är du säker på att du inte kan höja volymen i mjukvaran till ljudkortet? Du borde ju inte ha så stora problem med 250 Ohms lurar, tycker jag. 


 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Mailade Steinberg för att få ett svar på denna gåta.  Såg att de flesta ställen jag läste om att det var ett Ohmtal på 91 faktiskt refererade till just den video jag länkade ovan. Frågade både vilket ohm tal ljudkortet har, och vad det rekommenderar för Ohm när det kommer till hörlurar. 

 Har själv ett ur824 och har funderat på ett ur22c guitar recording kit, så detta blev en intressant fråga för mig med. Återkommer när jag fått ett svar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Oj! Fick mycket att göra och glömde posta svaret från supporten tidigare här, sorry! 

Men detta är vad de svarade; 

"Thank you for contacting the Steinberg Support Team!
The UR22C has an output Impedance of 91Ω. All Headphones work, but the UR22C suits best for headphones with higher impedances from 100Ω and above. It also has enough power to drive a 250Ω Headphone. But I do not know your listening habits.

Kind Regards,
Michael Lange
Steinberg Support" 

Så 91 Ohm stämmer alltså. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Okej, det var ju bra nyheter det. Tack för din hjälp !

så 250 Ohm lurar skulle funka najs med hög volym osv..

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...